I bedömningen av samarbets- och kommunikationsfärdigheterna framhävs lärarens observationer i undervisnings- och lektionssituationer. Observationerna kompletteras av skriftliga uppgifter och prov, praktiska prov, arbetsstationsprov, prov och uppgifter i grupp, tillämpliga exempeluppgifter. De arbetssätt och metoder som används i bedömningen är alltså likadana som om man skulle bedöma praktiska färdigheter och informationshanteringsfärdigheter. I bedömningen betonas hur eleven
- samverkar med sina klasskamrater
- lyckas med att beakta andras åsikter i olika praktiska undervisnings- och lärandesituationer, förhandlingsfärdigheter
- sköter sina egna och arbetsgruppens lärande- och övningsuppgifter
- följer överenskommelser och anvisningar
I tabellen riktas bedömningen mot kunnande. På detta sätt vill man framhäva att bedömningen av samarbets- och kommunikationsfärdigheter gäller kunnande på samma sätt som bedömningen av praktiska färdigheter och informationshanteringsfärdigheter gör.
Målen M6–M9 för undervisningen i huslig ekonomi är följande:
- M6 handleda eleven att träna att lyssna samt diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt när hen planerar och genomför uppgifter
- M7 göra eleven uppmärksam på hur vardagen är uppbyggd samt på kulturellt mångskiftande verksamhetsmiljöer och husliga traditioner
- M8 handleda eleven att arbeta självständigt och i grupp och att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter och tidsanvändningen
- M9 uppmuntra eleven att handla enligt goda seder i samspel med andra och att fundera över hur det egna uppförandet påverkar arbetet i gruppen och gemenskapen
M6 handleda eleven att träna att lyssna samt diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt när hen planerar och genomför uppgifter.
- Ett exempel är förmåga att förhandla och lyssna samt beakta andras åsikter
Vitsord och kriterium | Aktivitet under lektionerna | Självvärdering | Bedömning av kunnandet |
5 Eleven deltar sporadiskt eller med stöd av frågor i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer.
|
Eleven är huvudsakligen tyst och kommenterar inte. | Jag berättar åtminstone en egen åsikt | Hur främjar elevens frågor planeringen och förverkligandet av arbetsuppgifter |
7 Eleven deltar i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer och försöker lyssna och föra fram sina egna synpunkter.
|
Jag väntar på min tur Jag kan säga min åsikt utan att höja rösten. Jag väntar på min tur i diskussioner. |
Förverkligas en lugn lärmiljö? | Jag talar vänligt och uppmuntrande med andra. Jag kan komma överens om arbetsfördelningen och tidsanvändningen. |
8 Eleven lyssnar på olika synpunkter och uttrycker sina åsikter konstruktivt i gemensamma planerings- och arbetssituationer. |
Jag beaktar förändringar i situationer och uppgifter, jag sköter mina uppgifter på eget initiativ, självständigt och flexibelt. |
Jag funderar hemma på hur arbetsfördelningen fungerade. |
Jag kan planera en jämlik arbetsfördelning hemma. |
9 Eleven deltar aktivt i diskussioner, beaktar olika synpunkter och argumenterar konstruktivt för sina egna åsikter. Eleven uppmuntrar de andra i gemensamma planerings- och arbetssituationer. |
Jag hittar på nya tillvägagångssätt. Jag skapar nya modeller och överenskommelser innovativt och genom gemensam överenskommelse. Jag kompromissar och tar ansvar för gemensamt arbete |
Hur syntes jämlikhet och en jämlik arbetsfördelning i olika situationer? Jag hittade på en ny uppgiftsfördelning och löste en konfliktsituation. |
Jag följer givna principer och anvisningar, och tillämpar och kombinerar dem flexibelt enligt situationen. |
M7 göra eleven uppmärksam på hur vardagen är uppbyggd samt på kulturellt mångskiftande verksamhetsmiljöer och husliga traditioner
- Som exempel förståelse för att mitt hem och min familj är annorlunda än dina och att hemsysslor kan utföras på olika sätt. För att vardagen i hemmet ska fungera krävs färdigheter som man lär sig i huslig ekonomi och övar på tillsammans.
M8 handleda eleven att arbeta självständigt och i grupp och att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter och tidsanvändningen
- Som exempel att samarbeta med olika elever, fördela arbetsuppgifter och följa överenskommelser
Vitsord | Aktivitet under lektionerna | Självvärdering | Bedömning av kunnandet |
5 Eleven övar under individuell handledning på att arbeta självständigt och deltar sporadiskt i gruppens aktiviteter. |
Eleven väljer arbetsuppgifter och riktar inte sitt agerande mot de gemensamma uppgifterna. | Framgång i de egna arbetsuppgifterna. | Deltagande i gruppens verksamhet. |
7 Eleven övar på att arbeta självständigt och att ta ansvar för sitt eget arbete samt deltar i gruppens aktiviteter på överenskommet sätt. |
Jag byter arbetspar på begäran och vid behov. Jag följer regler och lärarens anvisningar på begäran. | Stämningen vid byte av arbetspar och arbete med det nya paret. | Jag kan arbeta på ett positivt sätt. Jag utför alla mina uppgifter väl, måttligt väl, dåligt. |
8 Eleven arbetar på egen hand och i grupp och strävar efter att arbeta konstruktivt och genom att förhandla om olika arbetsuppgifter. Eleven vet vad en rättvis arbetsfördelning innebär och kan komma fram till överenskommelser om arbetsfördelning genom att delta i beslutsfattandet. |
Jag tar med en ny medlem i gruppens verksamhet på eget initiativ, jag byter grupp vid behov. | Känslor när jag måste göra mer arbete än vanligt (jämlikhet i arbetsfördelningen). | Jag godkänner olikheter och omfördelning av arbetsuppgifter. Jag kan arbeta självständigt och som medlem i en grupp. |
9 Eleven arbetar självständigt och rättvist och agerar med samarbetsförmåga samt ansvarsfullt i gruppen. |
Jag tillämpar och föreslår nya sätt att arbeta. Jag hjälper andra. | Lyckas förändringar, fastän det finns olika åsikter? | Jag förstår betydelsen av beslutsfattande och olika sätt att agera. |
M9 uppmuntra eleven att handla enligt goda seder i samspel med andra och att fundera över hur det egna uppförandet påverkar arbetet i gruppen och gemenskapen
- Som exempel bordsskick, som det är motiverat att förklara för eleverna på vad, hur och varför-nivå. Förklaring av dessa olika nivåer och motiveringar till dem är sådant där bedömning av kunnandet även kan göras skriftligt.