Den intertextuella metoden är intertextuell dialog, som handlar om utveckling, att bli något. Textens betydelse är inte statisk eller förutbestämd utan utvecklas i relationen till andra texter och nätverken mellan dem. Texten bär oändligt med spår av andra texter och har betydelser i många lager. Exempelvis ett bildelement är en skärningspunkt mellan textuella ytor och öppet för olika kopplingar. Det återspeglar andra texter och skapar olika kopplingar mellan dem. I dialogen möts förutom konstnären och betraktaren även historiska och samhälleliga kontexter från olika tider.
Det konstnärliga utforskandet och det visuella uttrycket utgår från en intressant bild som den studerande själv väljer och studerar i förhållande till ett fritt valt bildkontinuum. Bildkontinuumet studeras från det nyaste mot det äldre, så att den studerande kan uppfatta skillnader mellan bilderna. Dessa skillnader erbjuder en mötesplats mellan texter, där olika kulturhistoriska betydelser möts. Det beror på den studerande vilka betydelser hen tolkar i processen för skapande av betydelse (bild 1). Genom utforskandeprocessen kan den studerande förstå betydelsernas mångsidighet och skapa nya betydelser i sitt uttryck.
Bild 1. Paatela-Nieminen (2019), intertextuella betydelserelationer
I planeringen av olika uppgifter kan tyngdpunkten i den intertextuella processen ligga på den studerande eller (intersubjektivt) umgänge mellan studerande, på medier eller (intermediala) nätverk mellan medier och eller på kulturen eller (interkulturella) nätverk mellan kulturer.