En form av differentiering är att fastställa särskilt prioriterade områden som eleven koncentrerar sig på i studierna. Tanken är att hjälpa eleven att tillägna sig de innehåll som är nödvändiga för att studierna ska framskrida. Då eleven får koncentrera sig på det väsentliga, blir det resurser över som kan användas för att stärka färdigheten att lära sig.
Särskilt prioriterade områden i studierna kan tillämpas endast i samband med intensifierat eller särskilt stöd och områdena definieras av den lärare som undervisar eleven. De prioriterade områdena antecknas i planen för elevens lärande, eller i den individuella planen för hur undervisningen ska ordnas (IP) för de läroämnen, där lärokursen inte är individualiserad.
De särskilt prioriterade områdena utformas utgående från det centrala innehållet som fastställs för den egna årskursen i läroplanen. Eleven ska alltså fortfarande sträva efter att uppnå målen för sin årskurs. De särskilt prioriterade områdena kan alltså inte vara mål eller innehåll för lägre årskurser. I det fallet skiljer sig studier som utgår från prioriterade områden från individualisering där det också är fråga om att sänka den eftersträvade nivån.
I grunderna för läroplanen konstateras i kapitel 5.1.4, "Individualisering av lärokursen i ett ämne", att målen i ett läroämne kan individualiseras, ifall det trots stöd inte är möjligt för eleven att nå målen för det centrala innehållet med godkänt resultat. När särskilt prioriterade områden används som form av stöd, är det just det centrala innehållet som eleven ska koncentrera sig på.
Vid definitionen av prioriterade områden är det viktigt att hitta det innehåll som är centralt med tanke på målen. I den lokala läroplanen fastställs innehållet per årskurs, ofta mycket exakt. När läraren ska definiera vilka områden som särskilt prioriteras lönar det sig att också använda läroplansgrunderna. I grunderna fastställs det innehåll som är väsentligt för att målen för lärandet ska uppnås. Också profilerna för goda kunskaper och kriterierna för bedömningen vid utgången av årskurs 6 och slutbedömningen hjälper läraren att avgöra vad eleven borde koncentrera sig på i sina studier. Profilerna och kriterierna utgör naturligtvis också viktiga riktlinjer när läraren ska bedöma eleven, eftersom en elev som studerar utgående från särskilt prioriterade områden bedöms i relation till den allmänna lärokursens mål.
Planen för elevens lärande, inklusive de särskilt prioriterade områdena i olika läroämnen, görs upp tillsammans med eleven och vårdnadshavaren. Samma gäller uppgörandet av IP i samband med särskilt stöd. Vårdnadshavaren och eleven ska veta hur stor del av innehållet i läroämnet de prioriterade områdena täcker och hur kunskaper i dem står i relation till profilerna för goda kunskaper eller kriterierna för slutbedömningen. Vid studier som utgår från särskilt prioriterade områden behövs vårdnadshavarens stöd. Detta stöd bör antecknas i planen för elevens lärande eller IP.
Läraren avgör i allmänhet vilka läroböcker eller andra läromedel som ska användas i undervisningen för att målen i läroplanen ska uppnås. Det finns en del differentierade läromedel och inom vissa läroboksserier finns det också böcker med olika svårighetsgrad. Om en elev som studerar enligt allmän lärokurs men utgående från särskilt prioriterade områden använder en lättare bok, ska läraren bedöma om bokens innehåll täcker de mål för den allmänna lärokursen som fastställs i läroplanen för ifrågavarande årskurs.
I planen för elevens lärande eller i IP beskrivs, utöver innehållet i de prioriterade områdena, också så konkret som möjligt hur eleven arbetar, vilket annat stöd eleven får och på vilka sätt eleven kan visa sina kunskaper. Det är viktigt att eleven kan visa sina kunskaper på olika sätt och eleven kan ha prov som fokuserar på de prioriterade områdena. Eleven och vårdnadshavaren ska veta hur de kunskaper eleven visar inom de prioriterade områdena påverkar elevens betygsvitsord. Undervisning som utgår från särskilt prioriterade områden är oftast en temporär lösning och innehållet i undervisningen utökas i takt med elevens framsteg.