Självreglerat lärande är målmedveten verksamhet, där eleven försöker arbeta mot sitt mål för lärandet. En person med färdigheter i självreglerat lärande kan beskrivas som en person som är bra på att lära sig (Zimmerman & Schunk, 2011). Lärarens uppgift är att göra de mål som finns inskrivna i läroplanen till pedagogisk verksamhet och lärandeuppgifter som lämpar sig för elevens nivå. En skicklig elev analyserar kraven i den givna uppgiften och jämför dem med sina egna uppfattningar och tidigare kunskaper om motsvarande uppgifter. Efter att ha gjort tolkningar utifrån uppgiften ställer eleven upp ett mål för sitt eget arbete med uppgiften. Lärarens roll är att hjälpa eleven att identifiera och utarbeta mål som är bra med tanke på lärandet med hjälp av pedagogiska frågor, genom att sätta ord på uppgiften och med hjälp av modeller (Kontturi, 2016).
Under uppgiften reflekterar den som är skicklig på att lära sig över uppgiftens karaktär och väljer lärandestrategier som passar uppgiften och de egna målen (Perry & Winne, 2006; Pintrich, 2001): man kan till exempel be om hjälp, reglera sina ansträngningar eller öva. Eleven använder aktivt i synnerhet tekniker som leder till förstående lärande: hen försöker till exempel förklara företeelser och fenomen med egna ord och söka samband mellan tidigare kunskap och det hen lär sig med hjälp av begrepps- och tankekartor (Alexander, Graham, & Harris, 1998). Under arbetet iakttar hen medvetet sitt eget agerande och sina prestationer och reglerar sitt agerande så att hen uppnår sina mål på önskat sätt. Det är kännetecknande för en som är skicklig på att lära sig att hen kan identifiera sina egna styrkor och svagheter i olika lärandesituationer och kan agera strategiskt i synnerhet i utmanande lärandesituationer (Hadwin, Järvelä & Miller, 2011).
Lärarens uppgift är att med hjälp av lärarledd undervisning eller läromedel trygga de grundläggande kunskaper som behövs i självständigt lärande samt att ge modeller för och handleda i användning av effektiva strategier för lärande. Det är också viktigt att ibland utmana eleverna att identifiera hur deras arbete framskrider i fråga om lärprocessen. Med andra ord måste läraren upprätthålla en diskussion i klassen även om lärandet, och inte bara om innehållet i det man lär sig (Butler, Schnellert & Perry, 2017).