Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 definierar mål och innehåll som är gemensamma för alla i slöjdämnet. I undervisningen använder man arbetsmetoder och lärmiljöer för teknisk slöjd och textilslöjd. (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 s.146–148, 270–271, 430–432). Slutbedömningen i slöjd görs för eleven när den undervisning i slöjd som är gemensam för alla avslutas i årskurs 7, 8 eller 9, beroende på elevens val gällande slöjdämnet. Valen är timmarna valfria lektioner i konst- och färdighetsämnen och helheter som anknyter till slöjd i valfria ämnen som man beslutar om lokalt. Förnyade och preciserade kunskapskrav för slutbedömningen togs i bruk som sådana den 1 augusti 2021.
Kuvituskuva: Opettaja pitää käsityön arviointikeskustelua kahden oppilaan kanssa. Tarkastelun alla oppimiskokonaisuudessa tehty käsityötuote ja siihen liittyvä prosessi.
Bedömningen i slöjd kan vara både formativ och summativ samtidigt.

För slöjdämnets del innebar förnyelsen och preciseringen av kriterierna mer specifika beskrivningar av kunskapsnivåerna för vitsorden 5, 7 och 9 för varje mål inom slöjden. Kunskapskraven för goda kunskaper, det vill säga vitsordet 8, ändrades inte. Kriteriearbetet baserar sig på Krathwohls och Andersons taxonomi, som för slöjdens del har använts bland annat i fråga om hierarkin: en högre kunskapsdimension inkluderar de lägre kunskapsdimensionerna. Exempelvis den metakognitiva nivån inkluderar dimensionerna för fakta-, begrepps- och metodkunskap. Taxonomin lämpar sig för att beskriva i vilken grad eleven kan någonting. I slöjdundervisningen innebär det både färdigheter i olika arbetsmetoder för slöjd och förmåga att tänka.

 

Krathwohlis och Andersons taxonomi

Kuvassa taulukkomuodossa esitettynä Krathwohlin ja Andersonin taksonomia: Tiedonulottuvuus ja kongnitiivisen prosessin ulottuvuus.

 

 

Kuvituskuva: Esimerkissä esitellään miten fakta-tietoon liittyvä opetuksen tavoite ja kognitiivinen prosessi liittyvät kiinteästi yhteen.

 Läs mer i diorna för slutbedömningen i slöjd (11-15, Taxonomi).