Det muntliga slutprovet i kommunikation får bedömas av modersmålslärare som är förtrogna med bedömningen. Bedömarna förutsätts sätta sig in i provet, bedömningen och dess kriterier, exempelvis genom att delta i en utbildning. Provet kan även bedömas av en lärare, som inte har deltagit i en särskild utbildning gällande bedömning, men det är möjligt och rekommenderat att genom fortbildningar bli förtrogen med bedömningen och få öva upp den.
Utbildningar om bedömningen ordnas av Utbildningsstyrelsen som avgiftsbelagda fortbildningar och som en del av ämneslärares studier. Provbedömningens tillförlighet är baserad på att provtillfället har två bedömare som är förtrogna med bedömningskriterierna. Helst ska den ena bedömaren vara någon för de studerande obekant, t.ex. en lärare från en annan skola eller rentav inom en annan utbildningform. Vid bedömningen rekommenderas samarbete mellan gymnasiets och yrkesutbildningens modersmålslärare.
Tillgång till slutprovet i muntlig kommunikation
Från och med hösten 2024 publiceras materialet för slutprovet för muntlig kommunikation i LUDOS-tjänsten (som är en del av Studeinfo).
Ludos-tjänsten och slutprovet i muntlig kommunikation presenterades på en tvåspråkig Ludos-klinik 26.8.2024. Den tvåspråkiga diaserien ger instruktioner för hur tjänsten kan tas i bruk och ger en överblick över provet.
Lärare inom yrkesutbildning kan beställa ett provhäfte av undervisningsrådet Jolin Slotte (fornamn.efternamn [at] oph.fi).
Bedömningskriterer för slutprovet, intyg och responsblanketter
Nedan hittas bedömningskriterierna för de två delprestationerna i slutprovet i muntlig kommunikation: gruppdiskussion och individuellt anförande. Därtill finns ett botten för intygen och en länk till ett responsformulär om provet, vilket innefattar frågor om:
- läsår
- skolans namn och adress
- rapportörens namn och kontaktuppgifter
- den andra bedömarens namn och läroanstalt
- antal provdeltagare
- vitsordsfördelning
- vilka gruppdiskussionsuppgifter som använts
- respons om det individuella anförandet
- respons om gruppdiskussionsuppgifterna
- idéer och utvecklingsförslag