”Agenda 2030 tutuksi pelaten”
I spelet får eleverna bekanta sig med Agenda 2030 och hållbar utveckling. Uppgifterna som är riktade till elever i årskurs 4–6 behandlar till exempel
- arbete mot ojämlikhet och fattigdom
- klimatinsatser
- jämställdhet
- coronapandemins inverkan på hållbar utveckling
Spelet finns på Seppo-plattformen och tar cirka 35–45 minuter. Spelet som är gratis beställs med en blankett, varefter instruktioner skickas per e-post.
”Pieni peli saamelaisista”
I spelet får eleverna lära sig om samerna och den samiska kulturen med hjälp av uppgifter på klarspråk. Uppgifterna som är riktade till elever i årskurs 4–6 behandlar till exempel
- det samiska området och historien
- det samiska språket
- barnprogram på samiska
- Samedräkten och samisk musik
Spelet finns på Seppo-plattformen och tar cirka 60 minuter. Spelet som är gratis beställs med en blankett, varefter instruktioner skickas per e-post.
”Sukellus saamelaiskulttuuriin”
I mobilspelet fördjupar man sig i den samiska kulturen och samernas historia genom aktuella fenomen och personer. Spelet som är riktat till årskurs 7–9 och på andra stadiet och behandlar bland annat
- det samiska språket
- näringar
- samedräkt
- ursprungsfolk
- kulturell appropriering
Spelet finns på Seppo-plattformen och tar cirka 60 minuter. Spelet som är gratis beställs med en blankett, varefter instruktioner skickas per e-post.