Småbarnspedagogikens uppgift är att stärka barnens språkliga färdigheter och beredskap samt utvecklingen av den språkliga identiteten. Med hjälp av språket och växelverkan kan barnet hantera olika situationer och företeelser, uttrycka sig och skaffa information. De centrala delområdena för språkliga färdigheter och beredskap är:
- kommunikationsfärdigheter
- språkförståelse
- muntliga språkfärdigheter
- språklig uttrycksförmåga
- verbalt arbetsminne och ordförråd
- språklig medvetenhet
Barnens språkfärdigheter och språkliga utveckling stöds av en mångsidig växelverkan och språkmiljö, där barnen får uppmuntrande respons på sin språkliga uttrycksförmåga och sina kommunikationsfärdigheter. Därför ska barnen uppmuntras att tala i olika situationer både med vuxna och med varandra, vilket stärker språkbruket och den språkliga nyfikenheten.
Fem videon om språkutvecklingens delområden
De fem videorna nedan fokuserar på vart och ett av språkutvecklingens delområden. I varje videoexempel kan man också hitta språkutvecklingens andra delområden. Videorna är endast på finska.
Fyra exempel på diskussion för att stödja språkliga färdigheter och lärande i interaktionssituationer
De fyra exemplen på diskussion nedan konkretiserar hur interaktionssituationerna bygger barnens språkliga färdigheter och hurdan roll den vuxna kan ha för att stödja av de språkliga delområdena. Exemplen är från två av professor Marja-Kristiina Lerkkanens forskningsprojekt: ur TESSI-projektets material, som granskar interaktionen och välbefinnandet mellan lärare och barn och ur det sameuropeiska CARE-projektets videoteks material och som berör 0–6 -åringar.