Ett av målen för Hux-utbildningen är att stärka den studerandes kunskaper i undervisningsspråket och hens textkompetens inom olika ämnesområden samt hens färdigheter i kommunikation och interaktion, så att den studerande har tillräckliga språkliga färdigheter för att studera inom utbildning på andra stadiet. Språket ses ändå inte enbart som en del av lärandet utan som den viktigaste resursen för att man ska lära sig. Språklig medvetenhet innebär att språkets betydelse uppfattas och förstås såväl i undervisningen och lärandet som i läroanstaltens verksamhet. Inom Hux-utbildningen innebär det också att man ska stärka och utveckla en språkmedveten verksamhetskultur.
Språklig medvetenhet har också ett starkt samband till multilitteracitet, som är ett av den mångsidiga kompetensens delområden inom Hux-utbildningen. Att utveckla multilitteraciteten innebär att den studerande utvecklar sin förmåga att tolka och producera information och övar på att hantera olika typer av texter.
Språklig medvetenhet i undervisningen inom de olika utbildningsdelarna innebär olika arbetssätt som stärker den studerandes kunskapsbygge, stöder förmågan att lära sig begrepp inom olika ämnesområden och förmågan att utvidga sitt ordförråd samt att skilja på olika textgenrer och situationer där språket används.