Språklig medvetenhet i slöjd
- Utbildning och examinaGrundläggande utbildningUndervisning och handledningBedömning av kunnandeSlöjd
Inom slöjden avses med språklig medvetenhet förmåga att läsa, förstå och tolka bilder, symboler och anvisningar samt själv producera olika dokumenterande texter. Texterna innehåller både ämnets särskilda ordförråd och ämnets karakteristiska sätt att studera och producera information.
Den språkliga medvetenheten är inbyggd i slöjdens olika mål. I mål två, fyra och sex (M2, M4 och M6) ska eleven med hjälp av slöjdens termer uttrycka de material, arbetssätt, tekniker och arbetsredskap som hör till hens produkt eller verk samt beskriva den planerade arbetsprocessen, arbetsordningen och slutresultatet.
Läraren ska beakta i sin undervisning att slöjdens språk alltid ska användas i elevernas aktiviteter som anknyter till slöjd. Man kan inte behärska slöjdens språk om man inte har lärt sig det och aktivt övat på det under lektionerna.
När läraren gör en helhetsbedömning av slöjden i slutskedet av den slöjd som är gemensam för alla, ska också textfärdigheter och språklig medvetenhet i anknytning till slöjden bedömas.