Här kan du bekanta dig med de presentationer som hölls på svenska om olika teman i anknytning till bedömning. De presentaioner som hölls på finska kan du ta del av på motsvarande finskspråkiga hemsida.
Under våren 2021 erbjöd Utbildningsstyrelsen alla lärare och rektorer inom den grundläggande utbildningen samt andra intresserade avgiftsfri fortbildning om bedömning av elevens lärande och kunnande. Fortbildningen genomfördes som webbinarier.
Under fortbildningarna behandlades
- riktlinjerna för bedömningen i kapitel 6 (föreskrift OPH-281-2020),
- bedömningskriterierna för slutbedömningen per läroämne (föreskrift OPH-5042-2020).
Webbinarierna om bedömningskriterierna för slutbedömningen per läroämne ordnades både på finska och svenska.
Presentationer om slutbedömningen i de olika läroämnena
Eftermiddagscaféer om bedömningen i den grundläggande utbildningen 2022
I februari 2022 ordnar Utbildningsstyrelsen webbinarier, eftermiddagscaféer i anknytning till delområden av bedömningen i den grundläggande utbildningen. Innehållet i webbinarierna bygger på vanliga frågor som inkommit till Utbildningsstyrelsen och på de frågor som deltagarna lämnar in i förväg.
Teman och tidpunkter för eftermiddagscaféerna är följande:
- må 7.2.2022 kl. 15 - 16
Bedömning av elever i behov av stöd för lärande och skolgång, bedömning vid frånvaro
- ti. 8.2.2022 kl. 15 - 16
Slutbedömningen i modersmål och litteratur, svenska och litteratur
- on. 9.2.2022 kl. 15 - 16
Slutbedömningen i det andra inhemska språket finska och främmande språk
- to. 17.2.2022 kl. 15 – 16.30
Slutbedömningen i matematik, fysik och kemi
Anmälningar till eftermiddagscaféerna kan göras på evenemangssidorna på Utbildningsstyrelsens webbplats (länkar nedan).
- Eftermiddagscafé om bedömning av elever i behov av stöd för lärande och skolgång, bedömning vid frånvaro
- Eftermiddagscafé om slutbedömningen i modersmål och litteratur, svenska och litteratur
- Eftermiddagscafé om slutbedömningen i det andra inhemska språket finska och främmande språk
- Eftermiddagscafé om slutbedömningen i matematik, fysik och kemi