För att i ett tidigt skede upptäcka ett behov av stöd ska elevens situation följas och stödet inledas genast då ett behov uppstår. För att utreda behoven och planera och ge ett ändamålsenligt stöd är det är viktigt att samarbeta med eleven och vårdnadshavaren. Stödet till eleven ska vara flexibelt, planerat på lång sikt och kunna anpassas enligt behovet. De olika formerna av stöd ska användas enskilt eller tillsammans för att komplettera varandra. Stödet ska ges så länge och på den nivå som det behövs.
Stödet för lärande och skolgång delas in i tre nivåer: allmänt, intensifierat och särskilt stöd. Eleven kan endast få stöd på en nivå åt gången. Stödformerna är t.ex. stödundervisning, specialundervisning på deltid, biträdestjänster och särskilda hjälpmedel. På alla nivåer av stöd kan alla former av stöd tillämpas, utom specialundervisning som ges i enlighet med ett beslut om särskilt stöd. Vid sidan av det stöd för lärande och skolgång som anges i lagen om grundläggande utbildning kan eleven dessutom få individuell elevvård enligt lagen om elev- och studerandevård.
Allmänt stöd
Det allmänna stödet är den första åtgärden för att svara på elevens behov av stöd. Det innebär i allmänhet enskilda pedagogiska lösningar, handledning och stödåtgärder för att ingripa i situationen i ett så tidigt skede som möjligt och som en del av skolvardagen. Det allmänna stödet ska ges genast när behovet uppstår och det krävs inga särskilda undersökningar eller beslut för att börja ge det. Om behovet av stöd ökar ska eleven få intensifierat stöd.
Intensifierat stöd
Det intensifierade stödet är ett mera kontinuerligt, omfattande och individuellt stöd för elevens lärande och skolgång. Eleven kan då behöva flera former av stöd. Beslut om att inleda, ordna och vid behov återgå till allmänt stöd ska behandlas på basis av en pedagogisk bedömning i ett yrkesövergripande samarbete med professionella inom elevvården. Det intensifierade stödet ska ges eleven i enlighet med en plan som ska göras upp för elevens lärande. Samarbete och systematiskt arbete är en förutsättning för genomförandet av det intensifierade stödet.
Särskilt stöd
Om det intensifierade stödet inte är tillräckligt för att eleven ska klara av skolgången ska ett förvaltningsbeslut om särskilt stöd fattas utifrån en pedagogisk utredning. En individuell plan för hur undervisningen ska ordnas (IP) ska göras upp för eleven. Av planen ska framgå hur undervisningen och det övriga stödet enligt beslutet om särskilt stöd ska ordnas för eleven. Det särskilda stödet omfattar specialundervisning och annat stöd enligt lagen om grundläggande utbildning som eleven behöver. Specialundervisningen och annat stöd som eleven får ska bilda en organiserad helhet. Betydelsen av vårdnadshavarens stöd, ett yrkesövergripande samarbete och individuell handledning betonas.
Nedan kan du sen video om stöd för lärande och skolgång.