För att ordna stöd för elevens lärande och skolgång förutsätts ett mångsidigt samarbete med eleven och vårdnadshavaren. Man ska alltid vara i kontakt med vårdnadshavaren då en elevs lärande och skolgång väcker oro och då man ska börja planera stödet för eleven. Eleven har rätt att få tillräckligt stöd för sitt lärande och sin skolgång så fort behovet av stöd konstateras. En elev som har svårigheter att delta i undervisningen eller att klara av sina studier har rätt att få stöd för lärandet och skolgången som gruppspecifika stödformer enligt 20 b § i lagen om grundläggande utbildning och som elevspecifika stödåtgärder enligt 20 c § i lagen om grundläggande utbildning.
Bedömningen av behovet av stöd görs av elevens lärare. Om bedömningen av elevens behov av stöd förutsätter sektorsövergripande kompetens, kan vid behov utöver lärarna också elevvårdstjänsternas personal eller andra sakkunniga delta i bedömningen av behovet av stöd. Yrkes- och sektorsövergripande samarbete kan stödja bedömningen av de elevspecifika stödåtgärderna, men det är inte ett villkor för att fatta ett förvaltningsbeslut eller att genomföra stödet, om inte elevens bästa och behovet av stöd förutsätter det.
Om situationen vid bedömningen av behovet av stöd kräver det kan man också utnyttja annan konsultation än den egna skolans speciallärare. Att till exempel avvika från lärokursens innehåll eller mål i läroplanen är en åtgärd som ingriper i elevens grundläggande rättigheter och i sådana fall rekommenderas att sektorsövergripande samarbete eller eventuella utlåtanden utnyttjas i större omfattning för att utreda vilket förfarande som skulle vara för elevens bästa.
Det sektorsövergripande samarbetet som görs tillsammans med elevvårdstjänsternas personal i anknytning till stödet för lärande och skolgång är inte en del av den individuella elevvården. Därmed genomförs detta sektorsövergripande samarbete tillsammans med elevvårdstjänsternas personal inte i en sektorsövergripande expertgrupp enligt lagen om elev- och studerandevård. Man beslutar från fall till fall vilka sakkunniga som ska delta i det sektorsövergripande samarbetet som förutsätts för stödet för lärande och skolgång. I samarbetet deltar endast de lärare och övriga sakkunniga, i vilkas arbetsuppgifter det ingår att planer och genomföra stödet för eleven. Om skolan till exempel har två speciallärare, deltar endast den specialläraren som undervisar eleven eller i vilkas arbetsuppgifter det ingår att stödja eleven.
Det finns inga noggrannare bestämmelser om hur det ovan beskrivna lagstadgade samarbetet ska genomföras. Samarbetet kan genomföras till exempel så att man konsulterar en sakkunnig ur elevvårdstjänsternas personal, som i sitt arbete har hand om elevens ärende. Om det behövs mångsidigare sakkunskap för att utreda elevens situation och överväga vilka åtgärder som behövs, kan en större grupp sammankallas för att behandla ärendet. Gruppen tillsätts från fall till fall. Skolans rektor kan i egenskap av pedagogisk ledare vid behov vara medlem i gruppen.