För att ordna stöd för elevens lärande och skolgång förutsätts samarbete med eleven och vårdnadshavaren. Man ska alltid vara i kontakt med vårdnadshavaren om en elevs lärande och skolgång väcker oro samt då man ska börja planera stödet för eleven. Eleven har rätt att få tillräckligt stöd för sitt lärande och sin skolgång så fort behovet av stöd konstateras. Intensifierat och särskilt stöd som anges i lagen om grundläggande utbildning förutsätter samarbete med de yrkesutbildade inom elevvården i följande situationer:
- intensifierat stöd inleds och anordnas yrkesövergripande utifrån en pedagogisk bedömning i samarbete med yrkesutbildade personer inom elevvården (lagen om grundläggande utbildning 16 a §, 30.12.2013/1288)
- innan ett beslut om särskilt stöd fattas görs en utredning tillsammans med yrkesutbildade personer inom elevvården om det intensifierade stöd eleven fått och om helhetssituationen för honom eller henne (lagen om grundläggande utbildning 17 §, 30.12.2013/1288). Utifrån dessa uppgifter ska utbildningsanordnaren bedöma behovet av särskilt stöd. De här tre utredningarna utgör den pedagogiska bedömningen.
Elevens eller vårdnadshavarens samtycke behövs nödvändigtvis inte för att behandla frågor som berör eleven i ovan nämnda situationer.
För att genomföra det yrkesövergripande samarbetet ska utöver lärarna eller rektorn alltid delta andra yrkesutbildade personer i behandlingen av elevens behov av stöd. Kriteriet om yrkesövergripande samarbete uppfylls då ärendet behandlas av undervisningspersonalen tillsammans med representanter för skolhälsovården och/eller psykolog- och kuratorstjänster.
Yrkesövergripande samarbete med yrkesutbildade inom elevvården kring frågor som gäller stöd för lärande och skolgång hör inte till den individuella elevvården. Således genomförs samarbetet inte i en sakkunniggrupp som avses i lagen om elev- och studeradevård.
Man beslutar från fall till fall vilka yrkesutbildade personer som ska delta i det yrkesövergripande samarbetet som förutsätts för stödet för elevens lärande och skolgång. I samarbetet deltar endast de lärare och sakkunniga i vilkas arbetsuppgifter det ingår att planera och genomföra stödet för eleven. Om skolan till exempel har två speciallärare deltar den speciallärare som undervisar eleven eller i vilkas uppgifter det ingår att stödja eleven.
Det finns inga noggrannare bestämmelser om hur det ovan beskrivna lagstadgade samarbetet ska genomföras. Samarbetet kan genomföras till exempel så att man konsulterar en sakkunnig inom elevvården som i sitt arbete har hand om elevens ärende. Om det behövs yrkesövergripande sakkunskap för att utreda elevens situation och överväga vilka åtgärder som behövs, kan en större grupp sammankallas för att behandla ärendet. Gruppen tillsätts från fall till fall. Skolans rektorna kan i egenskap av pedagogisk ledare vid behov vara medlem i gruppen.