Stödmaterialet för slutbedömningen i biologi finns tills vidare på finska och översätts som bäst till svenska. Materialet på svenska läggs in här i den takt det färdigställs, senast under våren 2022.

Fortbildningar i serien Stöd för bedömningen
Under vårterminen 2021 erbjöd Utbildningsstyrelsen avgiftsfri fortbildning för alla lärare och rektorer inom den grundläggande utbildningen samt andra intresserade om bedömning av elevens lärande och kunnande. Fortbildningen genomfördes som webbinarier.
Under fortbildningarna behandlades
- riktlinjerna för bedömningen i kapitel 6 (föreskrift OPH-281-2020),
- bedömningskriterierna för slutbedömningen per läroämne (föreskrift OPH-5042-2020).
Här kan du bekanta dig med presentationen om slutbedömningen i bland annat biologi.
Presentationer under fortbildningsserien Stöd för bedömningen
Apua biologian arviointiin
Stödmaterial för slutbedömningen i biologi
Kunskapsnivåer och tankefärdigheter som bakgrund för beskrivning av kunnandet i biologi och geografi
Hur framgår skillnaderna mellan kunskapsnivåer och tankefärdigheter i beskrivningarna av bedömningskriterierna för slutbedömningen i biologi och geografi? Genom hurdana verbval uttrycks skillnaderna? Vilken är egentligen skillnaden mellan förståelse och analys?
På sidan beskrivs kunskapsnivåer och tankefärdigheter enligt Krathwols och Andersons taxonomi samt hur de syns i kunskapskraven i bedömningskriterierna för slutbedömningen i biologi och geografi.