Målen för undervisningen som fastställts för läraren och målen för lärandet som fastställts för eleven indelas enligt följande i lärokurserna i det andra inhemska språket och främmande språk:
- Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
- Färdigheter för språkstudier
- Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
- Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
- Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
Kulturell mångfald är ett samhälle eller en grupp som består av många olika människor. Dessa människor kommer från olika länder, de representerar olika raser och religioner och har olika intressen, kunskaper, erfarenheter och övertygelser. Människor från olika kulturer bidrar med språkkunskaper, nya sätt att tänka, ny kunskap och olika erfarenheter.
Språklig medvetenhet innebär att eleverna själva funderar över språket, dess struktur och form och inte enbart innebörden i det som sägs. Eleverna kan fundera på språkets form, hur det är uppbyggt av ord och meningar, hur det låter och fundera över ordval. Eleven lär sig även lägga märke till vad som förenar och skiljer olika språk åt.
Med språklig förmåga avses hur eleven använder språket. Språklig förmåga är en process. I språkstudier övar man fyra olika förmågor, höra, läsa, skriva och tala.
Den språkliga förmågan är kopplad till de exekutiva förmågorna. Exekutiv förmåga, eller handlingsförmåga, handlar om att tänka ut, planera och utföra en handling samt att bibehålla uppmärksamhet och koncentration. Det handlar även om anpassningsförmåga och att hålla tillbaka impulser. De exekutiva förmågorna är viktiga för att kunna lösa problem, fungera i sociala samspel och att lära sig saker som till exempel språk.
Färdigheter för språkstudier
Färdigheter för språkstudier innebär att eleven lär sig att ställa upp mål, ta ansvar för sina studier, utveckla sina färdigheter och att få insikt i vilket sätt att lära sig som passar en bäst. Färdigheter för språkstudier innebär även förmåga att utvärdera det egna lärandet. Det är viktigt att lära sig att ge och att ta emot respons samt att analysera den.
I färdigheter för språkstudier framkommer även arbetsfärdigheter, men även i övriga mål ingår arbetsfärdigheter.
Växande språkkunskap
Innehållsområdet växande språkkunskap innehåller delområdena
- förmåga att kommunicera (kommunikationsförmåga i olika situationer)
- förmåga att tolka texter (hör- och läsförståelse)
- förmåga att producera texter (muntlig och skriftlig produktion)
Delområdena inom växande språkkunskap bedöms enligt kunskapsnivåer. Elevens kunskaper bedöms enligt samma principer i lärokursen i finska och i mofi samt i främmande språk. Kunskapsnivåerna är indelade i tre huvudkategorier A (Nybörjarnivåerna), B (Mellannivåerna) och C (Avancerad språkkunskaper).