I den grundläggande utbildningen har bedömningen två uppgifter: en formativ och en summativ uppgift. Den formativa bedömningens uppgift är att hjälpa eleven att förstå sitt eget lärande och kunnande, identifiera sina styrkor samt utveckla sitt arbete för att uppnå målen för omgivningsläran. Den formativa bedömningen är en del av den dagliga undervisningen, exempelvis interaktionen mellan läraren och eleven, och den stöder och vägleder lärandet. Den formativa bedömningen sker i förhållande till läroämnets mål och kräver inte nödvändigtvis dokumentation.
Den summativa bedömningens uppgift i läsårsbedömningen i årskurs 6 är att beskriva med ett vitsord hur väl eleven har uppnått målen för omgivningsläran i årskurs 6. Läraren ska dokumentera bedömningen av de prov på kunskap som påverkar elevens summativa bedömning. Med bedömning avses exempelvis det vitsord eleven får i ett prov eller en verbal bedömning eller ett siffervitsord för en presentation, ett undersökningsarbete eller en poster. Eleven kan också visa sitt kunnande genom att muntligt svara på lärarens frågor i bedömningssituationer.
Målen och det centrala innehållet i undervisningen i omgivningslära i årskurs 3–6 har fördelats mellan årskurserna i den lokala läroplanen. Det finns skillnader mellan skolorna i hur omgivningslärans mål och centrala innehåll har fördelats mellan årskurserna. Därför bedöms inte alla mål och centrala innehåll i undervisningen i slutet av årskurs 6, utan endast de som angetts för årskurs 6 i den lokala läroplanen. Beskrivningar av kunskaper – kriterier – har utarbetats som stöd för den summativa bedömningen i läsårsbedömningen i årskurs 6.
Det här stödmaterialet kan till tillämpliga delar användas som stöd för planeringen av undervisningen även i tidigare årskurser, men bedömningskriterierna kan då inte användas. Bedömningen ska ställas i relation till elevens ålder och förutsättningar.
Stödmaterialet för omgivningslära till stöd för läsårsbedömningen i årskurs 6 innehåller förklaringar till målen för undervisningen samt exempeluppgifter för undervisningen och bedömningen. Stödmaterialets tips och exempel är inte uttömmande eller normerande. Stödmaterialets mål är att stödja läraren i planeringen av undervisningen i omgivningslära samt ge exempel och tips för utveckling av det egna bedömningsarbetet. Stödmaterialet får anpassas till den lokala läroplanen och användas till tillämpliga delar.
Med hjälp av de exempel på lärandeuppgifter som ingår i stödmaterialet kan man ofta samtidigt bedöma kunskaper som anknyter till flera mål för lärandet (exempelvis herbarieuppgiften). Å andra sidan kan läraren välja bara en del av de mål för lärandet som beskrivs för lärandeuppgifterna som föremål för den summativa bedömningen. Elevernas kunskaper och färdigheter i synnerhet i förhållande till de färdighetsmässiga målen utvecklas så småningom. Eleven ska erbjudas möjlighet att öva på och lära sig de färdigheter och kunskaper som är föremål för bedömningen före det summativa provet. Exempelvis en experimentell undersökningsuppgift som görs för första gången kan inte bedömas summativt.
Varje elevs lärande handleds med hjälp av exempelvis frågor, konstruktiv respons och konkreta utvecklingsförslag (formativ bedömning). I kriterierna för läsårsbedömningen för årskurs 6 har man för de lägre vitsorden beskrivit nivån på elevens kunnande även med tanke på den handledning som eleven behöver. I beskrivningen för vitsordet fem för undervisningsmål fem (M5) konstateras exempelvis: ”Eleven deltar i observation, mätning och dokumentation av resultat samt berättar om dessa under handledning.” För mål femton (M15) konstateras i beskrivningen för vitsordet fem: ”Eleven känner under handledning igen några organismer, livsmiljöer och faktorer i den icke-levande miljön.”
I summativa prov kan ”handledning” betyda att läraren ställer preciserande tilläggsfrågor, ger färdiga svarsalternativ eller handleder med hjälp av bilder eller andra illustrerande tilläggsverktyg. Exempelvis för ovan nämnda mål M5 och M15 kan läraren ställa preciserande eller handledande frågor och på så sätt hjälpa eleven att berätta med egna ord om de dokumenterade resultaten (M5) eller med hjälp av utvalda bildkort hjälpa eleven att identifiera organismer bland ett mindre antal alternativ (M15). För de högre vitsorden i den summativa bedömningen ska eleven kunna agera och svara på frågor utan handledning.