Mål för undervisningen: M1 skapa förutsättningar för eleven att utveckla sitt etiska tänkande och sporra eleven att tillämpa etiska principer i vardagliga situationer
Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen: Eleven utvecklar färdigheter i etiskt
tänkande. Eleven kan tillämpa etiska principer i vardagliga situationer och i val.
Innehåll: I1–I4
Föremål för bedömningen: Förmåga till etiskt tänkande och att tillämpa etiska principer
Kunskapskrav för vitsordet 5 |
Kunskapskrav för vitsordet 7 |
Kunskapskrav för vitsordet 8
|
Kunskapskrav för vitsordet 9 |
---|---|---|---|
Eleven kan under handledning beskriva någon etisk princip eller ett etiskt val som ska göras i vardagen. |
Eleven kan beskriva en etisk princip och ett etiskt val som ska göras i vardagen. |
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken. Eleven kan beskriva och motivera hur etiska principer kan tillämpas i vardagen. |
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken. Eleven kan förklara och motivera hur etiska principer kan tillämpas logiskt i olika situationer.
|
Det viktigaste föremålet för bedömningen är förmåga till etiskt tänkande. Med beaktande av elevens ålder rör det sig om etiska lösningar (”jag förhindrar mobbning”, ”jag delar lika”) och principer i anslutning till dessa (”man får inte mobba”, ”man ska dela lika”), inte metaetisk förmåga att definiera etiskhet. När det gäller förmågan att tillämpa etiskt tänkande granskas olika slags situationer där man övar etiskt tänkande och etiska val.
Användbart läromaterial på temat förmåga till etiskt tänkande är materialet för lärare i läroboksserien Spegeln, som getts ut av Utbildningsstyrelsen. Delarna 3-6 finns tillgängliga på svenska och seriens första del för årskurs 1-2 utkommer år 2024.
På Utbildningsstyrelsens webbplats finns även material för livsåskådningskunskap i årskurs 1–6, i synnerhet Hyvä, oikea ja väärä (på finska) behandlar teman som rör etik.