I stödmaterialet öppnar vi upp begrepp som används i kapitlen om modersmål och litteratur i Grunderna för gymnasiets läroplan 2019, till exempel språklig medvetenhet och multilitteracitet.
Stödmaterial för modersmål och litteratur - GLP2021
- Utbildning och examinaGymnasieutbildningLäroplanModersmål och litteraturAllmänbildande utbildning
I fråga om läroämnet modersmål och litteratur har den centrala principen för de nya grunderna för gymnasiets läroplan varit att förtydliga studiernas struktur. Nu har studierna strukturerats enligt moduler, som tar fokus på särskilda mål och innehåll. Samtidigt har man strävat efter att de innehåll som utgör läroämnets kärna och läroämnets allmänna mål utformas så att de bildar en enhetlig helhet som tar vid där var grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen slutar.
De allmänna målhelheterna för modersmål och litteratur är
- kommunikationsfärdigheter
- att tolka texter
- att producera texter
- att utveckla språklig och kulturell medvetenhet (S2: att utveckla språklig medvetenhet).
I läroämnet modersmål och litteratur ligger fokus på kommunikationsfärdigheter och på att våga kommunicera, på att läsa i estetiskt syfte och att läsa långa texter samt på att skriva. I de obligatoriska studierna ingår att den studerande ska läsa minst åtta hela verk, av vilka minst ett verk ska vara en fackbok. I lärokursen svenska som andraspråk och litteratur ska den studerande läsa minst fyra hela verk.
Modulstrukturen i läroämnet är densamma i gymnasieutbildningen för unga och för vuxna, även i läro i svenska/finska som andraspråk och litteratur, men de obligatoriska studierna omfattar två studiepoäng mindre i gymnasieutbildningen för vuxna.
Stödmaterialet berör alla lärokurser i modersmål och litteratur om inte annat anges i rubriken.
Delområdena inom mångsidig kompetens uppfylls på många olika sätt i läroämnet modersmål och litteratur. En central roll har den kommunikativa kompetensen, som i läroämnet hänger samman med alla de övriga delområdena inom den mångsidiga kompetensen.
Modulerna i modersmål och litteratur kan kopplas samman med flera av den mångsidiga kompetensens delområden. I bilden nedan ges exempel på vilka delområden inom mångsidig kompetens som de olika modulerna åtminstone hänför sig till. Den mångsidiga kompetensen definieras närmare i de lokala studieavsnitten.
Modulerna i modersmål och litteratur går bra att kombinera både sinsemellan och med moduler i andra läroämnen så att de bildar lokala studieavsnitt. Bekanta dig med exempel på studieavsnitt i modersmål och litteratur samt studieavsnitt där modersmål och litteratur kombineras med andra läroämnen. Exemplen är inte förpliktande eller uttömmande utan de ska fungera uppmuntrande och inspirerande för det lokala läroplansarbetet.
När det handlar om textgenrer och hur olika texter kan kategoriseras är det viktigaste att förstå, att man med hjälp av texterna kan göra olika gärningar och att textens funktioner förverkligas genom olika metoder och strukturer. Målet med att analysera de typiska särdragen för olika textgenrer är att fördjupa de studerandes medvetenhet om textgenrer, samt att hjälpa dem att fästa uppmärksamhet vid betydelseskapande särdrag både när de läser och skriver. Samtidigt är det viktigt att lära sig uppfatta textgenrernas mångfald.
I stödmaterialet beskrivs begreppen text, textgenrer och texttyp. Ta del av materialet via nedanstående länk.
I undervisningen i litteratur i gymnasiet har det längre funnits en betoning på tolkande och analytiskt läsande medan fokus för skrivandet har legat på faktabaserat skrivande. Utöver dessa färdigheter behöver man också färdigheter att läsa och skriva på sätt som väcker känslor och egna tankar och som stödjer en djupare förståelse och tolkning av en text.
I stödmaterialet för modersmål och litteratur beskrivs närmare vad som avses med funktionellt och estetiskt läsande och skrivande och vilken betydelse dessa former av läsande och skrivande har i gymnasiet.
Det är bra att närma sig materialbaserat skrivande – och även allt övrigt skrivande och överhuvudtaget produktionen av information – som en process som ger tid för bearbetning och tankearbete. Under processens gång ska det vara möjligt att be om och få respons, som i den bästa situationen förbättrar det slutliga arbetet och utvecklar skrivfärdigheterna både hos den som ger och den som får respons.
Genom att uttrycka den egna rösten i skrivprocessen utvecklar den studerande en färdighet att skriva utgående från sina egna utgångspunkter, trogen sina egna tankesätt och samtidigt på ett sakkunnigt, övertygande och tydligt sätt med utgångspunkt i ett givet eller på egen hand valt tema. Skribenten bygger upp en relation till det tema som behandlas, väljer ett perspektiv eller en frågeställning och behandlar temat på ett analytiskt sätt.
Mentortexter är texter som är skrivna av andra och som skribenten kan använda som stöd för det egna skrivandet och som hjälper hen att utveckla sitt eget uttryck.
Stödmaterialet har utarbetats av FD Johanna Pentikäinen som en del av utbildningen Kirjoittamisen työpaja som finansierats av Utbildningsstyrelsen.
Att arbeta med ordkonst på gymnasiet är ett utmärkt sätt att fördjupa den studerandes intresse för språk, litteratur och övrig kultur och öka medvetenheten om det egna jaget som språkanvändare i kommunikation med andra.
Ordkonsten är en tvärkonstnärlig konstform som stärker språkkänslan genom kreativa metoder. Med andra ord är den ett utmärkt sätt att stärka det som i läroplansgrunderna går under rubriken Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens.
Kommunikationsfärdigheter är en central del av studie- och arbetslivsfärdigheter och en betydande komponent i social integration, livshantering och välbefinnande. I lärokursen svenska och litteratur fokuserar särskilt de obligatoriska modulerna Kommunikation 1 (MO3) och Kommunikation 2 (MO7) samt den valbara modulen Kommunikation 3 (MO9) på kommunikation. Materialet öppnar upp helheten av kommunikationsfärdigheter i grunderna för läroplanen.
Det finns också andra material som kan användas som stöd för undervisningen i modersmål och litteratur då man tar i bruk Grunderna för gymnasiets läroplan 2019. Ta del av materialet nedan.