Stödmaterialet för samhällslära innehåller tankar om, exempel på och förslag till tolkningar av läroämnet samhällslära i grunderna för gymnasiets läroplan. Materialet kan användas i det lokala läroplansarbetet och i undervisningen. Beskrivningarna och exemplen är inte förpliktande eller uttömmande.
I den första delen av stödmaterialet beskrivs de allmänna målen för läroämnet samhällslära och de begrepp som används i grunderna för gymnasiets läroplan. Kunskaperna och färdigheterna i samhällslära som beskrivs i stödmaterialet utgör de centrala målsättningarna för läroämnet som beskrivs på sidorna 298–300 i läroplansgrunderna.
I det andra avsnittet redogörs närmare för den mångsidiga kompetensen som beskrivs i grunderna för läroplanen och hur den kopplas till läroämnet samhällslära. Beskrivningarna i stödmaterialet kompletterar det som anges om mångsidig kompetens i samhällslära i grunderna och är indelade enligt delområde. Samhällsläran har som läroämne en nyckelroll för att målen för mångsidig kompetens i gymnasiet ska kunna uppnås.
I den tredje delen av stödmaterialet beskrivs närmare för respektive modul vilka mål som ställs på den studerandes kunnande, vilka arbetssätt man kan använda samt hur bedömningen till exempel kan genomföras. De exempel som anges i detta stödmaterial är enbart förslag och har ingen förpliktande verkan för det lokala läroplansarbetet.