Bedömningskriterierna för slutbedömningen har utarbetats enligt samma principer för alla lärokurser i det andra inhemska språket och främmande språk.
Målen för undervisningen och målen för lärandet omfattar i det andra inhemska språket och främmande språken följande målområden:

• kulturell mångfald och språkmedvetenhet
• färdigheter för språkstudier
• växande språkkunskap: förmåga att kommunicera
• växande språkkunskap: förmåga att tolka texter
• växande språkkunskap: förmåga att producera texter.

Vid bildandet av slutvitsordet är alla mål och målområden lika viktiga. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för läroämnet och beskriver hur väl och i vilken mån eleven har uppnått de mål som ställts upp för lärokursen i läroämnet.


Betyget och en ros i famnen

I det här stödmaterial behandlas kunskapskraven för målen som anknyter till delomårdena för växande språkkunskap. Syftet med materialet är att öppna upp och konkretisera kunskapskraven för målen som anknyter till växande språkkunskap i slutbedömningen i det andra inhemska språket finska. Även om bedömningskriterierna och exemplen i materialet behandlas med utgångspunkt i kunskapskraven för  lärokurserna i A-finska respektive modersmålsinriktad finska kan materialet användas som stöd även för slutbedömningen i lärokursen i B1-finska samt lärokurserna i främmande språk enligt målen för den kunskapsnivå som ställts upp för lärokursen och språket ifråga.