I den summativa bedömningen bedöms elevens kunskaper, färdigheter och arbete. Innehållet i läroplansgrunderna kopplas ofta till kunskap. Kunskaper i språk kan handla om att lära sig ämnesspecifika begrepp och utveckla ett kunskapsspråk. Färdigheter handlar om ämnesspecifika metoder t ex såsom förmågan att tolka texter. Också metakognitiva färdigheter – “att lära sig att lära” – inbegrips i detta sammanhang. Med arbete avses färdigheter som att arbeta självständigt och i grupp, att planera och utvärdera sitt eget arbete, att agera ansvarsfullt och försöka sitt bästa samt att agera konstruktivt i kommunikationssituationer.
Summativ och formativ bedömning kan ligga nära varandra och samma uppgift kan fungera både summativt eller formativt beroende på responsen och syftet med uppgiften. Ett sedvanligt prov där de rätta svaren summeras till ett slutgiltigt poängtal eller vitsord innebär ett summativt angreppssätt. Samma prov men där läraren ger kommentarer om det som fungerar och inte fungerar och låter eleven jobba vidare utgående från kommentarerna, t.ex. med en kamrat, innebär i stället ett formativt angreppssätt. Det är syftet som styr om det handlar om en formativ eller summativ bedömning.
Elevens slutvitsord ger en helhetsbild av elevens kunnande och grundar sig på den kunskapsnivå som eleven uppvisar i relation till målen och kunskapskraven för slutbedömningen. Alla mål som fastställts i läroplansgrunderna för lärokursen i läroämnet och kunskapskrav för slutbedömningen beaktas oberoende av för vilken årskurs enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Om en elev uppnår en bättre kunskapsnivå̊̊ i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål.
Det är mycket betydelsefullt att erbjuda olika typer av bedömningssituationer för att eleverna ska få visa sitt kunnande och lärande på ett mångsidigt sätt. I vårt sätt att undervisa och betona olika färdigheter förmedlar vi också indirekt för eleverna vilken typ av kunskap eller färdighet som värdesätts. Väljer vi att betona korrekt utförande med fokus på rättstavning få vi också elever som kommer att fokusera på det. Uttrycket “Sitä saa mitä tilaa” eller på svenska “Som man bäddar får man ligga” beskriver fenomenet. Det finns fem centrala frågeställningar att besvara i samband med mångsidig bedömning, nämligen vad (målsättning), hur (syn på lärande), varför (bedömningens uppgifter), vem och när (bedömning vid rätt tillfälle). Dessa frågeställningar är återkommande i bedömningssituationer och genom att ha dessa i åtanke blir också bedömningsförfarandet synliggjort. Bedömningen kan inte enbart vara rutinartad eller mekanisk med tanke på elevernas rättsskydd.