Mål för undervisningen har fastställts för lärokurserna i språk. Ur målen för undervisningen har man härlett mål för lärandet och fastställt målspecifika kunskapskrav som stöd för slutbedömningen. Kunskapskraven inbegriper beskrivningar av vad eleven ska kunna för att få vitsordet fem, sju, åtta eller nio. Kunskapskraven och målen för lärandet ska föras in som sådana i den lokala läroplanen. Syftet med kriterierna för slutbedömningen är att öka jämlikheten och rättvisan i bedömningen.
Kuvituskuva: opiskelijat istuvat luokassa

Målen för undervisningen som fastställts för läraren och målen för lärandet som fastställts för eleven indelas enligt följande i lärokurserna i språk:

  • kulturell mångfald och språkmedvetenhet 
  • färdigheter för språkstudier
  • växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
  • växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
  • växande språkkunskap, förmåga att producera texter

Antalet mål (M1-M10) varierar beroende på lärokursen i språk. Målen, föremålen för bedömningen och kunskapskraven finns i tabellerna med bedömningskriterier för slutbedömningen 2020.

Bedömningskriterier för slutbedömningen i den grundläggande utbildningen 2020

När slutvitsordet bildas betonas inget särskilt mål för lärandet eller undervisningen. Slutbedömningen är en helhetsbedömning där man bedömer i vilken mån och hur väl eleven har uppnått de mål som fastställts för undervisningen och lärandet i förhållande till bedömningskriterierna för slutbedömningen.