I Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 har man för respektive läroämne fastställt mål, innehåll och beskrivningar av goda kunskaper i läroämnet. Kriterierna för slutbedömningen som träder i kraft 1.8.2021 har bildats utgående från de befintliga målen för undervisningen, föremålen för bedömningen och läroämnenas centrala innehåll.
- I den grundläggande utbildningen finns mål som är gemensamma för alla elever, och som undervisningen och lärandet tar sikte mot.
- Kunskapskraven beskriver de kunskaper som förutsätts för att få vissa vitsord, men de utgör inte mål för olika nivåer.
- Målen och de centrala innehållen för undervisningen i ett läroämne ska fördelas mellan årskurserna i den lokala läroplanen. En del mål behandlas i alla årskurser, medan en del mål kanske bara ingår i en årskurs, beroende på läroämnet.
- Målen för elevens lärande har härletts ur målen för undervisningen. Målen för lärandet fördelas inte mellan årskurserna.
I arbetet med bedömningskriterierna för slutbedömningen har man till vissa delar även bearbetat föremålen för bedömningen och kunskapskraven för vitsordet 8, det vill säga beskrivningen av goda kunskaper. Avsikten med eventuella ändringar har varit att beskrivningarna ska vara entydiga och jämlika.