Utgångspunkten för undervisningen, lärandet och bedömningen av kunnandet i samhällslära i den grundläggande utbildningen är uppgiften och målen för läroämnet samhällslära. För att skaffa, förstå och tillämpa samhällelig kunskap krävs en mångsidig granskning av läroämnets innehåll i undervisningen. Särskilt typiskt för samhällslära är att aktuella fenomen i samhället behandlas i undervisningen. Läroplansgrunderna uppmuntrar till att använda så mångsidiga arbetssätt och lärmiljöer som möjligt, vilket samtidigt styr till mångsidiga former av och möjligheter för prov som eleverna utför. Så kallade vanliga (summativa) prov är ett sätt att visa och mäta elevernas kunnande. Läroplanen förutsätter en mångsidig bedömning, så det ska också finnas andra sätt att verifiera och bedöma elevens kunnande.
Stödmaterialet för slutbedömningen i den grundläggande utbildningen är avsett för att tolka läroplansgrundernas ämnesspecifika del för samhällslära. Stödmaterialet innehåller uppgifter om olika ämnen och samhällslärans kunskapsmässiga mål som utarbetats av lärare. I vissa uppgifter bedöms kunnandet endast i fråga om ett mål, i andra ingår flera mål som ska bedömas.
Uppgifterna i stödmaterialet är mångsidiga. I dem används olika informationskällor, så det som eleverna producerar tar också olika former. Uppgifterna varierar också till sin omfattning. Minst en stödmaterialuppgift har gjorts som hjälp vid bedömningen av varje mål som ska bedömas.
I många uppgifter betonas också de färdigheter som målen för mångsidig kompetens förutsätter, och som i enlighet med läroplanerna kopplas till läroämnena och bedöms i samband med bedömningen av kunnandet i olika läroämnen.
Samhällsläran har samband med alla mångsidiga kompetensområdens mål och färdigheter:
- Förmåga att tänka och lära sig (K1)
- Kulturell och kommunikativ kompetens (K2)
- Vardagskompetens (K3)
- Multilitteracitet (K4)
- Digital kompetens (K5)
- Arbetslivskompetens och entreprenörskap (K6)
- Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid (K7)
Man bör komma ihåg att även om det totala antalet mål som ska utvärderas är sju är bedömningen ändå en helhet.
Lärarna kan utnyttja stödmaterialets uppgifter i det lokala läroplansarbetet och undervisningen. Vi betonar att uppgifterna inte är normerande eller uttömmande. Läraren kan efter eget övervägande redigera uppgifterna eller ta exempel från dem. Syftet med uppgifterna är att fungera som stöd för lärarens egna idéer, inte som normtext.