Utbildning som förbereder för gymnasieutbildning är avsedd för invandrare och studerande med ett främmande språk som modersmål. Syftet med den förberedande utbildningen är att ge de studerande språkfärdigheter och andra färdigheter som behövs för att inleda gymnasieutbildning. Utbildningen stödjer också de studerandes förutsättningar för livslångt lärande och för att utvecklas under hela sitt liv. Målet är att främja jämlikhet i samhället och förbättra förutsättningarna för studerande som har olika utgångslägen att genomföra gymnasieutbildning. Utbildningen kan erbjudas både åt unga och vuxna. Den förberedande utbildning leder inte i sig till en examen eller rätt att studera vid ett gymnasium, utan den studerande ska söka till gymnasieutbildning via den gemensamma ansökan. Utbildningen som förbereder för gymnasieutbildning omfattar 25 kurser och ska avläggas under ett läsår.
Målet för undervisningen i svenska i utbildningen som förbereder för gymnasieutbildning är att den studerande tillägnar sig mångsidig läs- och skrivkunnighet, det vill säga multilitteracitet. Multilitteraciteten hjälper den studerande att förstå, producera, bedöma och analysera olika talade och skrivna samt digitala texter på svenska både i daglig interaktion, i skolarbetet och i samhället. De mångsidiga kommunikations-, läs- och skrivfärdigheterna ska utvecklas under hela utbildningen som förbereder för gymnasieutbildning, inte endast inom undervisningen i svenska. I undervisningen i svenska ska de kommunikativa och funktionella aspekterna betonas, med andra ord hur man reder sig i olika språksituationer och hur språket används. Undervisningen ska stöda utvecklingen av olika delområden av språkfärdigheten och språket inom olika ämnesområden. I början av utbildningen ska man kartlägga den studerandes språkfärdighetsnivå och studiehistorik och utgående från dem ställa upp de individuella målen för studierna.