Under arbetet gör du innovationer (I1), formger (I2), prövar (I3), dokumenterar och värderar (I4), tillverkar (I5), tar hand om arbetssäkerheten (I6), lär dig företagsamt (I7) samt är medveten och delaktig (I8).
- Du utarbetar en plan för ditt arbete på ett kreativt och uppfinningsrikt sätt och med hjälp av slöjdens begrepp och symboler. Som stöd för planeringen bekantar du dig med saker i din omgivning som ger GLÄDJE och/eller LJUS. Du tar reda på hurdana material olika saker består av och hur de är kopplade till varandra. Vid behov mäter du den plats där din produkt ska placeras. (I1, I2).
- Du provar olika sätt att bearbeta metallmaterial, utan att glömma den viktiga arbetssäkerheten i lärmiljön för arbetsmetoder inom teknisk slöjd. (K1, I3, I6).
- Du tillverkar en högkvalitativ och fungerande, ekologiskt och etiskt hållbar produkt till dig själv eller någon annan (gåva/”kundarbete”) inom den tid som reserverats för arbetet. (K3, I5).
- Under arbetet tar du bilder samt skriver planer och beskrivningar av framstegen i arbetet (vad och hur du gjorde) i din elektroniska slöjddagbok. Du bedömer och reflekterar över dina val, ditt arbete, ditt lärande och slutresultatet. (K2, K4, K5, I4).
- Du bekantar dig med ett företag inom metallbranschen som återvinner järn och andra metaller (företagsbesök). Samtidigt reflekterar du över vilka hantverksfärdigheter arbetstagarna inom företaget i fråga behöver ha samt hurdana arbetstillfällen användningen av återvunnen metall skapar i samhället (K6, K7, I7, I8).
Efter slöjdprocessen har du följande saker färdiga:
- En eller flera idébilder som utgjort grunden för planeringen av ditt arbete i din arbetsdagbok (M1, M4, M6. Utarbetande av idéer och användning av digitala verktyg i detta).
- Planen för arbetet är tecknad för hand eller på dator enligt ditt eget val. Planen är avbildad i skala 1:1. Du har dokumenterat planen för ditt arbete i arbetsdagboken (M4. Planering av arbetet, visualitet).
- Ditt arbete har minst ett borrat hål (M3, M5. Arbete och arbetssäkerhet).
- Delarna i ditt arbete är fästa med MIG-svetsning (M3, M5. Användning av utrustning och arbetssäkerhet).
- Ditt arbete är färdigt och ytan har behandlats (T3, T4. Utförande av arbetet, estetik).
- Din arbetsdagbok innehåller bilder från alla undervisningstillfällen (M6. Användning av digitala verktyg i dokumentationen av arbetet). Du har reflekterat över hur ditt arbete har framskridit vid varje tillfälle (M2, M3, M4. Reflektion kring det egna arbetet och verbalisering av saker som rör arbetet).
- Du har gjort ett litet repetitionsprov som anknyter till arbetssäkerhet (M5).
- Du har gjort en företagsuppgift i arbetsdagboken efter företagsbesöket (M7).
- Ditt arbete är helt slutfört.
Tillgängliga material och tekniker som jag har lärt mig om eller bekantat mig med under lärandeuppgiften:
- fyrkantsstål (6 x 6 mm eller 8 x 8 mm eller 10 x 10 mm)
- metallplåt (max. 2 mm tjock)
- möbelrör (det som råkar finnas i förrådet)
- vriden del av fyrkantsstål
- borrat hål (ditt arbete ska ha minst ett, får ha flera, beror på din plan)
- del som tillverkats genom smide (bearbetning av het metall)
- MIG-svetsning: Arbetets delar fästs vid varandra genom svetsning
Alternativa material och tekniker som du kan lägga till i ditt arbete:
- plåtburkar (så att burkens material har skurits loss och plattats ut eller burken som sådan)
- trä (bitar av limträskivor från träförrådet, plankor, ribbor, ohyvlade bräder)
- läder
- industriell filt
- plast (PMMA, PS)
- runda stålstänger (6Ø, 8Ø, 10Ø mm)
- tunna metalltrådar (olika storlekar)
- gängor på stång för mutter (+ muttrar i olika storlekar)
- upphettning av en del som gjorts med gassvetsningsutrustning