Tutorlärarverksamhetens mål är att stödja
- utveckla den professionella kompetensen och kompetensen i språkpedagogik hos lärarna som undervisar A1-språk i årskurserna 1 och 2
- stärka klasslärarnas och språklärarnas samarbete för att säkerställa en hög kvalitet på den tidiga språkundervisningen
- stödja implementeringen av grunderna för läroplanen i A1-språket i årskurserna 1 och 2 samt säkerställa att nödvändiga ändringar görs i de lokala läroplanerna för A1-språket i årskurserna 3 till 6
- stödja att språkpedagogiken som utgår från grunderna i läroplanen för A1-språket i årskurserna 1 och 2 fortsätter i årskurserna 3 till 6
- stärka samarbetet mellan anordnarna av grundläggande utbildning, och förskoleundervisning i övergångsskedena för att förverkliga mångsidiga språkval i årskurs 1, om fler än ett språk ingår i utbildningsanordnarens språkprogram.
- Projektet som beviljas understöd har skyldighet att ordna lokala eller regionala fortbildningar och verksamhet som främjar nätverksbildning.
- Projektet kan ordna fortbildning eller evenemang som främjar nätverk antingen själv, i samarbete med koordinatorer och tutorlärare i andra språk eller tillsammans med det regionala nätverket.
För att säkerställa att målen uppnås ska tutorläraren
- verka som kollegialt stöd och utbildare i den egna skolan, kommunen, regionen eller i nätverk
- vara medlem i eller ledare för lokala, regionala, nationella eller temaspecifika nätverk.