Lektionens innehåll
- Diskussion om barnets rättigheter (10 min)
- Introduktion till barns rättigheter och barnstrategin (5 min)
- Diskussion om barnets förändrade rättigheter (barnets rättigheter i olika åldrar) och övningar (25 min)
- Genomgång av lektionens ämne med en frågesport (5 min)
Målet är att
- Lära sig mer om konventionen om barns rättigheter och barnstrategin
- Bekanta sig med de olika åldersgränserna för barns rättigheter och skyldigheter i Finland
- Bilda sig en egen uppfattning om barnets rättigheter och skyldigheter.
Artikel 12 i konventionen om barnets rättigheter:
Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad.
Artikel 13 i konventionen om barnets rättigheter:
Barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter. Ett barn har rätt till information.
Material
- Uppgift om barns rättigheter i smågrupper - presentation
- Video om barnstrategin och konventionen om barnets rättigheter
- Sammanfattning av konventionen om barnets rättigheter
- Barnets förändrade rättigheter - video
- Åldersgränser för barns rättigheter i Finland - presentation
- Uppgift om barnets rättigheter och deras förverkligande i Finland
- Frågesport
- Svar på övningar och frågesporter
Titta på videon om barnkonventionen i barnstrategin:
Titta på videon Barnets förändrade rättigheter:
Instruktioner för lektionen
1. Börja med att diskutera barnets rättigheter. Eleverna/de studerande bildar grupper på 2–4 personer. På tavlan visas påståenden som grupperna svarar antingen positivt eller negativt på. Varje påstående diskuteras kort i hela klassen.
2. Ni tittar på en video om konventionen om barnets rättigheter tillsammans, följt av en sammanfattning av barnets rättigheter. Diskutera med eleverna/de studerande om olika rättigheter och deras betydelse.
3. Titta på en video tillsammans med eleverna/de studerande om förändrade rättigheter för barn i olika åldrar i Finland. Läraren går sedan igenom barnets förändrade rättigheter och skyldigheter med hjälp av en presentation. Eleverna/de studerande får en uppgift i ämnet och de rätta svaren diskuteras.
4. Lektionen avslutas med en frågesport för att gå igenom de viktigaste punkterna.
Anmärkningar
- Konventionen om barnets rättigheter kan innehålla svåra termer och begrepp som det är bra att öppna upp för eleverna/de studerande.