Lektionens innehåll
- Eleven bekantar sig med barnets rättigheter med hjälp av en video (5 min)
- Olika sätt att använda bild- och textkortpar efter era egna behov (en uppgift 10–20 min)
- Sammanfattning av lektionen (5 min)
Målet är att
- Stöda elevens egen aktivitet i granskningen av de egna rättigheterna.
- Lära ut barnets grundläggande rättigheter på ett praktiskt sätt.
Artikel 42 i konventionen om barnets rättigheter:
Konventionsstaterna förbinder sig att på ett ändamålsenligt och aktivt sätt informera såväl vuxna som barn om konventionens principer och bestämmelser i allmänhet.
Material
- Video om barnets rättigheter i skolan
- Bildkort om barnets rättigheter
- Textkort om barnets rättigheter (artiklar)
Se videon Barnets rättigheter i skolan:
Instruktioner för lektionen
1. Eleverna introduceras i barnets rättigheter genom att titta på videon Barnets rättigheter i skolan. Efter videon kan man ställa samma frågor av barnen som av barnen i videon:
- Varför tycker du att det är viktigt att gå i skolan?
- Hurdan skola är den där det är tryggt och trevligt att gå?
- Vad ska du göra efter skoldagen?
Efter frågorna kan man tillsammans konstatera att alla frågor i videon gällde barnets rättigheter, som nu behandlas vidare.
2. Använd bildkorten Barnets rättigheter på valfritt sätt. Från listan nedan kan du plocka ut de lösningar som fungerar bäst för dina elever. Vissa arbetsuppgifter lämpar sig utmärkt för lektioner i samhällslära eller modersmål och litteratur, i andra övar man på färdigheterna i gruppsamarbete och interaktionsfärdigheter.
Som en sammanfattning av lektionen kan eleverna uppmuntras att diskutera med hjälp av följande frågor.
- Varför är konventionen om barnets rättigheter en viktig del av varje barns liv?
- Hur skulle en värld utan en konvention om barnets rättigheter se ut?
- Vilken av de rättigheter som behandlats under lektionen är viktigast och varför?
Observera
- Videon Barnets rättigheter i skolan kan senare också användas som inledning på lektionerna i modersmål och litteratur eller bildkonst, till exempel i ett arbete med temat ”Drömmarnas skola”.
- Bildkorten kan utnyttjas för stationsarbete, i en kontrollbana eller för orientering.
- Inom andra läroämnen kan bildkorten användas för att bilda eller söka par.
- I utnyttjandet av bildkorten är det endast lärarens och elevernas fantasi som sätter gränser. Eleverna kan själva utveckla aktiviteter som lämpar sig för hela klassen utifrån korten.
- Korten kan användas till exempel i fadder- eller vänelevsverksamhet.
- Bildkorten kan utnyttjas inom småbarnspedagogiken.