Genom spetsprojektet för att tidigarelägga språkundervisning söker man hållbara sätt att erbjuda barn möjligheter att inleda språkstudier tidigare än i nuläget. Nu uppmuntras grundskolorna, barnen och föräldrarna till att allt fler barn ska börja studera ett främmande språk redan i årskurs 1 i den grundläggande utbildningen. I projekten strävar man efter samarbete mellan den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Samtidigt är målet att utöka språkutbudet så att allt fler barn skulle välja franska, tyska, ryska, spanska, kinesiska eller japanska som lång lärokurs. Kommunerna uppmuntras även till att bygga upp lokala samarbetsförsök.
Språkundervisningen kommer att inledas redan i årskurs ett
Statsrådet beslutade den 20.9.2018 om ändring av Förordningen om de riksomfattande målen för och timfördelningen i den grundläggande utbildningen (422/2012), så att antalet årsveckotimmar i årskurserna 1–2 utökas med två årsveckotimmar. Utökningen gäller undervisning i A1-språket och enligt beslutet ska samtliga elever i årskurs 1 inleda studier i ett A1-språk senast under vårterminen 2020 med minst en halv årsveckotimme.
De nationella grunderna publicerades 14.5.2019. De uppdaterade grunderna för A1-språket i årskurs 1–2 innehåller beskrivningar av läroämnets uppdrag, mål för undervisningen, mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen samt innehåll som anknyter till målen. Därtill beskrivs till exempel hur undervisningen kan differentieras och om bedömningen av elevens lärande.
En utredning om språkreserven i Finland
Undervisnings- och kulturministeriet har låtit göra en utredning om läget för språkreserven i Finland. Utredningen utgör underlag för en nationell språkstrategi och den innehåller förslag till åtgärder för att öka finländarnas språkkunskaper så att de svarar på framtidens behov.
Med språkreserv avses den sammanlagda nationella språkliga kompetensen i sin helhet: medborgarnas språkkunskaper, den språkliga kompetens vårt utbildningssystem frambringar och planeringen av språkundervisningen.
Förslagen till åtgärder och motiveringen till dem har publicerats på finska, svenska och engelska.