Den fysiska funktionsförmågan påverkar barns och ungas möjlighet att klara av vardagen, deras allmänna fysiska ork och det dagliga välbefinnandet. Utgångspunkten för förberedelsearbetet var att först kartlägga de vardagsuppgifter som kräver fysisk funktionsförmåga av dagens barn och unga och som påverkar deras möjligheter att klara av vardagen, deras allmänna fysiska ork och det dagliga välbefinnandet.
På basis av denna analys framkom speciellt följande behov gällande den fysiska funktionsförmågan:
- Att ta sig till och från skolan med egen muskelkraft (uthållighet)
- Att lyfta och bära den egna skol- och fritidsutrustningen (styrka)
- Att förebygga effekterna av en stillasittande livsstil (att upprätthålla en normal anatomisk rörlighet)
- Att röra sig i trafik (perceptionsmotorik)
- Att gå i trappor, att röra sig i olika slags terräng och på olika underlag (balans).
Förutom dessa bör man komma ihåg att till exempel det sociala välbefinnandet befrämjas av att barn och unga har motoriska förutsättningar att delta i gemensamma spel och lekar. I dessa krävs motoriska grundfärdigheter såsom rörelseförmåga, balansförmåga och koordinativa färdigheter.
Det psykiska välbefinnandet och hälsan befrämjas av en fysiskt aktiv livsstil samt av de positiva erfarenheter man fått av fysiska prestationer. Dessa är byggstenar för utvecklandet av en positiv fysisk jagbild och stödjer därmed den allmänna jaguppfattningen. Med detta som grund har för detta märinstrument utvecklats sex delområden som beskriver den fysiska funktionsförmågan.