Barnet har rätt att få stöd i småbarnspedagogiken genast då behovet av stöd har upptäckts. Genom att stödet ges i rätt tid, individuellt och i enlighet med barnets behov främjar man barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Stödet ska ordnas utgående från barnets styrkor samt behov som anknyter till barnets lärande, utveckling och välbefinnande. Inom småbarnspedagogiken tillgodoser man barnets behov av stöd med behövliga pedagogiska, strukturella och vårdinriktade stödformer. Antalet stödformer och intensiteten definierar om det är frågan om allmänt, intensifierat eller särskilt stöd.
Kuvituskuva: Aikuinen lohduttaa itkevää lasta

Ett barn som deltar i småbarnspedagogisk verksamhet har rätt att få allmänt, intensifierat eller särskilt stöd i enlighet med lagen om småbarnspedagogik. Ändringen i lagen om småbarnspedagogik som stärker stödet för barnet trädde i kraft 1.8.2022. Samtidigt togs de lokala planerna för småbarnspedagogik i bruk, som uppdaterades i enlighet med grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022). I den lokala planen för småbarnspedagogik beslutas och beskrivs hur stödet som ges i småbarnspedagogiken ordnas i praktiken på daghem och i familjedagvård.

Stödet ska ordnas utgående från barnets styrkor samt behov som anknyter till barnets lärande, utveckling och välbefinnande. I småbarnspedagogiken omfattar stödet såväl lösningar som möter barnets individuella behov som lösningar som berör hela gruppen och lärmiljöerna. Stödet som barnet behöver ska man alltid sträva efter att genomföra som en del av den egna barngruppen. I den småbarnspedagogiska verksamheten ska personalen se till att alla barn känner sig accepterade som individer och som medlemmar i gruppen. Genom att uppmuntra barnet och ge barnet möjligheter att lyckas stöds utvecklingen av barnets positiva självbild.

Pedagogik av hög kvalitet på gruppnivå lägger grund för genomförandet av stödet. Svårigheter ska förebyggas genom olika pedagogiska arrangemang och arbetssätt, till exempel

  • systematisk differentiering av verksamheten
  • flexibel gruppindelning
  • anpassning av lärmiljöerna
  • en tydlig dagordning
  • rytm i de dagliga aktiviteterna

Barnet ges sådana individuellt anpassade stödformer som barnet behöver på ett flexibelt sätt och utan dröjsmål. Pedagogiska, strukturella och vårdinriktade stödformer genomförs såväl inom allmänt, intensifierat som särskilt stöd i enlighet med barnets stödbehov. Barnets möjligheter att få stöd förutsätter ingen medicinsk diagnos eller andra utlåtanden av sakkunniga inom hälsovården eller socialvården. Stödet som barnet behöver och stödåtgärderna antecknas i barnets plan för småbarnspedagogik för ett barn på daghem eller i familjedagvård. Barnets behov av stöd bedöms alltid utgående från det enskilda barnet. Ett barn som får intensifierat eller särskilt stöd ska beaktas i dimensioneringen av daghemmets eller familjedagvårdens personal.

Om intensifierat och särskilt stöd samt om stödtjänster fattas förvaltningsbeslut. Stödtjänster i enlighet med lagen om småbarnspedagogik är rådgivning och undervisning som ges av en speciallärare inom småbarnspedagogik och sådana tolkningstjänster, assistenttjänster och hjälpmedel som barnet behöver för att delta i småbarnspedagogiken. Förvaltningslagen ska tillämpas när förvaltningsbeslut fattas. Förvaltningsbeslut stärker barnets och vårdnadshavarnas rätt att bli hörda när beslutet fattas. Vårdnadshavaren har rätt att söka ändring i beslutet genom besvär. Förvaltningsbeslutet är i kraft tills vidare, och beslutet ska ändras eller upphävas om behovet av stöd förändras.