Ansökan om att bli medlem kan göras av de personer som har kännedom om yrkesinriktade examina, intresse att delta i kvalitets- och utvecklingsarbete inom yrkesutbildningen samt engagemang att delta i kommissionens arbete. I arbetslivskommissionen finns representanter för arbetsgivare, arbetstagare, självständiga yrkesutövare och undervisningssektorn.
Vanliga frågor om medlemsansökan till arbetslivskommissionerna
Man kan söka medlemskap via en arbetslivsorganisation eller med en ansökan på adressen
Medlemsansökan för arbetslivskommissionens mandatperiod 2024–2026 inleds på våren och avslutas 15.9.2023.
Vi har skickat förfrågan till följande centrala arbetslivsorganisationer: Akava, Näringslivets centralorganisation, Kyrkans arbetsmarknadsverk, KT Kommunarbetsgivarna, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ, Bildningsarbetsgivarna rf, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC, Företagarna i Finland rf, centralorganisationen för utbildade yrkespersoner STTK och Statens arbetsmarknadsverk (SAMV).
Vi vill försäkra oss om att organisationerna har fått information om den pågående ansökan och att de kan föreslå medlemmar till arbetslivskommissionerna. Det här innebär ändå inte att det finns reserverade medlemsplatser för organisationerna i arbetslivskommissionerna.
Ja. Alla organisationer kan föreslå medlemmar till arbetslivskommissionerna med den öppna ansökan som finns på nätet.
Den öppna ansökan används eftersom vi vill försäkra oss om en öppen process vad gäller ansökan om medlemmar till arbetslivskommissionerna. Den öppna ansökan gör det möjligt för personer som inte har en medlemsorganisation att söka om medlemskap.
Ja. I arbetslivskommissionerna finns ett medlemsantal och de olika rollerna har bekräftats i det skede då Utbildningsstyrelsen har tillsatt arbetslivskommissionerna. Till exempel i arbetslivskommissionen för grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen är fördelningen följande: 3 representanter för arbetsgivare, 3 representanter för arbetstagare och 3 representanter för undervisningssektorn.
Utbildningsstyrelsens beslutar om sammansättningen och generaldirektören utnämner arbetslivskommissionernas medlemmar.
Arbetslivskommissionerna bildas på basis av de ansökningar om medlemskap som lämnats in. Vid sammansättningen tar vi i beaktande att kommissionens medlemmar ska ha sakkunskap om de examina som hör till området ifråga samt att det bland kommissionens medlemmar finns en jämn fördelning av företrädare både för arbetslivet och för utbildningsanordnarna. Då kommissionerna bildas tar vi också hänsyn till de båda nationalspråken och vad som föreskrivs i lagen om jämställdhet.