Mer satsningar på multilitteracitet i utbildningen för vuxna som arbetar med barn och unga
Inom grundutbildningen och fortbildningen för personer som arbetar med barn och unga satsar man på kunskaper i multilitteracitet som baserar sig på ett vidgat textbegrepp samt på utvärdering.
Satsningar på språklig och kulturell medvetenhet
Vi stöder vuxna som arbetar med barn och unga i att förstå betydelsen av språk och multilitteracitet i barns och ungas utveckling.
Mångsidigare undervisningsmetoder för läs- och skrivkunnighet
Vi utvecklar olika metoder och praxis som stöder läs- och skrivkunnigheten, så som ordkonst och drama.
Att känna igen och stöda olika former av lärande
Vi stöder vuxna som arbetar med barn och unga att med tillräckliga resurser kunna identifiera olika sätt att lära sig saker, olika sätt att läsa och läsningsrelaterade problem.
Vi stödjer olika språkgrupper
Vi stödjer barns och ungas flerspråkighet och erbjuder möjligheter för läsning och möjligheter att diskutera om det lästa på olika språk.
Vi tryggar barnets språkliga utveckling och fortsatta läslust i olika åldrar
Vi stödjer barnets språkliga utveckling och läsintresse över viktiga övergångsperioder, från småbarnspedagogiken till grundskolan, från de lägre årskurserna till de högre och från grundskolan till andra stadiet.
Samarbete inom bildningsväsendet
Vi arbetar för ett tätare, mer planmässigt och lokalt samarbete mellan biblioteken, småbarnspedagogiken, skolan, läroanstalterna samt ungdoms-, idrotts- och kulturverksamheten.
Biblioteken och andra öppna lärmiljöer
Vi stödjer småbarnspedagogikens, läroanstalternas och skolornas möjligheter att utvidga lärmiljöerna genom att utnyttja bibliotekens, museernas och andra aktörers fysiska och digitala tjänster.