Utredningen kan inledas med en gemensam diskussion för hela personalen, där man funderar på vad som kan vara ojämlikt eller diskriminerande i verksamheten. Får till exempel någon grupp mindre uppmärksamhet eller hjälp än andra? Av andras erfarenheter, utredningar och forskning kan man också lära sig och få insikter. Det är också bra att fundera på hurdana normer som förekommer i småbarnspedagogiken. I utredningen är det bra att betrakta till exempel växelverkan, handledning, utrymme och material, delaktighet, bemötande av vårdnadshavare och trakasserier.
I utredningen kan man även använda sig av statistik eller annan insamlad data. Har man i småbarnspedagogiken upplevt trakasserier? Gällande vilken diskrimineringsgrund? Har en medlem av personalen, ett barn, en vårdnadshavare eller någon annan gjort sig skyldig? I hurdana situationer har trakasserier förekommit? Statistik kan ändå inte fungera som enda utredning som man har gjort för att kartlägga läget för jämställdhet och likabehandling.
I utredningen kan man också göra vårdnadshavare och barn, i enlighet med deras ålder och utveckling, delaktiga. Man kan få information av barnen till exempel genom intervjuer eller utgående från diskussion i samband med en lek, en sagostund eller en bordsteaterföreställning.
Dessa samma metoder kan man också använda som stöd i slutskedet av planeringen av jämställdhet och likabehandling i verksamheten, då åtgärderna utvärderas. Samma utredningsmetoder som man har använt i utredningsskedet kan man även använda på nytt som en del av utvärderingen. På så sätt kan man få information om det har skett en förändring.
Här nedan hittar du arbetsredskap som stöd för utredningen.