Information om nätverk och projekt
Målsättningen med utvecklingsnätverken och -projekten är att utveckla verksamhetskulturen och pedagogiken, främja barns och ungas lärande, trivsel och motivation, stöda lärarnas kompetensutveckling och välmående på arbetsplatsen, utveckla ledarskapet samt skapa och sprida nya innovationer.

Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn inrättades 15.9.2021 och fungerar i anslutning till Utbildningsstyrelsen. Centret erbjuder sakkunskap och stöd för utvecklingsarbete på systemnivå samt övrigt utvecklingssamarbete som berör utbildningssektorn.

Innovationscentret
kokeilukeskus.fiInnovationscentret har i uppdrag att stödja anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning i utvecklingen av verksamhetskulturen och skapandet av innovationer. 2017-2020 verkar innovationscentret inom Utbildningsstyrelsen.

Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
Utbildningsstyrelsen stöder för sin del ledare inom småbarnspedagogik och utbildning som vill genomföra strategier inom yrkesmässig utveckling, bygga ledarberedskap och utveckla sina egna färdigheter som ledare.

Lyft lärandet! – svenskspråkigt utvecklingsprogram
Inom programmet Lyft lärandet! finns tre fokusområden: Skolutveckling och ledarskap, Språkpedagogik och språklig mångfald samt Ny pedagogik och digitalisering.

Tindra – utvecklingsnätverket för småbarnspedagogik
Tindra är ett utvecklingsnätverk som har som mål att främja utvecklingen av småbarnspedagogik på nationell och lokal nivå.

Utvecklingsnätverket Reimari
Utvecklingsnätverket Reimar strävar efter att stärka förutsättningarna för ta att i beaktande språklig och kulturell mångfald i småbarnspedagogikens verksamhetskultur.

Fyren – nätverket för skolutveckling
Fyren är ett samarbetsnätverk för skolor inom den grundläggande utbildningen.

Utvecklingsnätverket Poiju
Poiju är ett utvecklingsnätverk för språklig och kulturell mångfald inom den grundläggande utbildningen.

VIP-nätverket för krävande särskilt stöd
Very Important Person, VIP, hänvisar till elever som behöver krävande särskilt stöd för sitt lärande och sin skolgång. Stödet är ofta långvarigt och intensivt och det genomförs ofta i ett yrkesövergripande samarbete. VIP-nätverken stöder yrkesövergripande arbete för att kunna erbjuda stödet.

Läsrörelsen
Läsrörelsen utmanar finländarna att sprida läslusten och att se till att alla barn och unga kan läsa tillräckligt bra. Vi arbetar tillsammans för att stödja läskunningheten och läslusten.

Utveckling av språkundervisningen
Målet med spetsprojektet för tidigareläggning av språkundervisningen har varit att öka, utveckla och bredda språkinlärningen inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.

Skolan i rörelse - Kom med!
Skolan i rörelse är ett av regeringens spetsprojekt. Målsättningen för projektet är att öka trivseln och den fysiska aktiviteten under skoldagarna. Varje finländsk skola kan delta i projektet och på sitt eget sätt förverkliga mer fysisk rörlighet under skoldagen.

Framtiden för den jämlika grundskolan
Världens bästa jämlika grundskola kräver en gemensam verksamhetskultur samt långsiktig verksamhet för att kunna förverkligas. Välkommen att delta!

UNESCO- skolnätverket
UNESCO- skolorna det vill säga Unesco Associated Schools (ASPnet-skolorna) förverkligar global fostran både i Finland och genom ett globalt nätverk.

LUKE – Gymnasiernas utvecklingsnätverk
Utvecklingsnätverket för gymnasierna (LUKE) är ett nationellt och regionalt samarbetsnätverk som är öppet för alla gymnasier. Syftet är att främja reformen av gymnasieutbildning och samarbetet mellan gymnasierna.

Utvidgandet av läroplikten
Utvidgningen av läroplikten träder i kraft år 2021.

Utvecklingsprogrammet Nylitteracitet
Utvecklingsprogrammet Nylitteracitet ska stärka den digitala kompetensen, medieläskunnigheten samt programmeringsfärdigheterna bland barn och unga inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Programmet är en del av undervisnings- och kulturministeriets utvecklingsprogram Utbildning för alla åren 2020–2022.

Försöket med tvåårig förskoleundervisning
Undervisnings- och kulturministeriet genomför ett försök med tvåårig förskoleundervisning. Försöket pågår från och med början av augusti 2021 till slutet av maj 2024. Utbildningsstyrelsen har utarbetat grunder för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning.

Arbete för att förhindra mobbning, våld och trakasserier
Utbildningsstyrelsen utarbetar webbsidor om förebyggande av mobbning, trakasserier, diskriminering och våld. Sidorna utarbetas i anknytning till undervisnings- och kulturministeriets åtgärdsprogram och social- och hälsovårdsministeriets barnstrategi. Helheten planeras i samarbete med olika aktörer och så att elever och studerande blir hörda och arbetet ska även stödja samarbetet mellan hemmet och skolan.

Datainsamlingar och digitala material
Bekanta dig med kommande insamlingar som berör småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningenoch och med den information som man har sammanställt utifrån tidigare insamlingar på webbplatsen Datainsamlingar.fi. Nätverket som koordinerar enkätinsamlingarna består av över tio olika organisationer.

Sektorövergripande samarbet inom tjänster för barn, unga och familjer
Ett helhetsmässigt stöd för lärandet, utvecklingen och välbefinnandet hjälper barnet, den unga och familjen i olika livssituationer. Samarbetet med företrädarna för bildningsväsendet och tjänsterna inom social- och hälsovårdssektorn förutsätter en öppen dialog och förtroende.

Engagerande arbete i skolgemenskapen
Målsättningen med projektet Engagerande arbete i skolgemenskapen är att minska på och förebygga frånvaro inom den grundläggande utbildningen och bygga upp en positiv verksamhetskultur i skolorna. Den nationella modellen utvecklas tillsammans med kommunerna och skolorna och kommer att tas i bruk nationellt under 2023-2024.