Varje läropliktig under 18 år som avslutar den grundläggande utbildningen eller en handledande utbildning har skyldighet att söka till studier antingen inom en handledande utbildning, inom yrkesutbildning eller inom gymnasieutbildning. En läroplikt som avslutar den grundläggande utbildningen eller en handledande utbildning söker till utbildning via gemensam ansökan. Om en elev inte får en plats för fortsatta studier i den gemensamma ansökan har hen skyldighet att söka en plats via kontinuerlig ansökan. Den läropliktiga kan söka till lediga platser inom gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen eller en handledande utbildning.
Den läropliktiga har skyldighet att söka till utbildning även i sådana situationer då hen vill byta utbildningsområde eller avbryta studier som hen tidigare inlett. I sådana situationer kan den läropliktiga söka en ny utbildningsplats antingen i den gemensamma ansökan eller via kontinuerlig ansökan.
Anvisningar för den grundläggande utbildningen
- InternationaliseringGrundläggande utbildningUtvidgandet av läroplikten
Hur inverkar utvidgningen av läroplikten på den grundläggande utbildningen?
- Intensifierad personlig elevhandledning
- Skyldigheten att söka till utbildning och anordnarens handlednings- och tillsynsansvar
- Utbildningen på andra stadiet blir avgiftsfri - viktigt att informera eleverna och vårdnadshavarna
- Nya möjligheter att fullgöra läroplikten efter den grundläggande utbildningen
Anordnaren av grundläggande utbildning har skyldighet att handleda den läropliktiga att söka till utbildning efter den grundläggande utbildningen i samband med att den grundläggande utbildningen avslutas. Fokus för handledningen ska ligga på att utveckla elevens färdigheter för fortsatta studier samt hens karriär- och arbetslivsfärdigheter.
Anordnaren av grundläggande utbildning har skyldighet att övervaka att varje elev söker till en läropliktsutbildning i den gemensamma ansökan. Om en läropliktig inte har fått en studieplats i den gemensamma ansökan, har anordnaren av grundläggande utbildning skyldighet att ordna fortsatt handledning åt eleven så att hen kan söka till utbildning via kontinuerlig ansökan.
Handlednings- och tillsynsansvaret upphör för anordnaren av grundläggande utbildning då den läropliktiga inleder studier vid följande läroanstalt. Då överförs handlednings- och tillsynsansvaret till följande utbildningsanordnare.
Om en elev inte tar emot sin studieplats eller inte inleder studier efter den grundläggande utbildningen ska anordnaren av grundläggande utbildning meddela om ärendet till boendekommunen och den läropliktigas vårdnadshavare. Undervisnings- och kulturministeriet beslutar årligen tidpunkten då handlednings- och tillsynsansvaret för anordnaren av grundläggande utbildning upphör för de elever som ännu saknar en utbildningsplats.
En utbildningsanordnare eller en kommun som har handlednings- och tillsynsansvar har trots sekretessbestämmelserna rätt att få de uppgifter som är nödvändiga för att utbildningsanordnaren eller kommunen ska kunna fullgöra sina uppgifter. Sådana nödvändiga uppgifter är uppgifter om den läropliktigas ansökan till utbildning, antagning och mottagande av studieplats, inledande och avbrytande av studier och avbrytande av fullgörandet av läroplikten.
Utbildningsstyrelsen utvecklar en uppföljnings- och tillsynstjänst för läroplikten (Valpas). Via tjänsten kan utbildningsanordnaren följa upp den läropliktigas ansökan till utbildning och hens studierätter, uppgifter som inverkar på avgiftsfriheten, eventuella avbrott i fullgörandet av läroplikten. Utbildningsanordnaren kan också vid behov göra en anmälan till följande aktör i ansvarskedjan.
Varje elev i den grundläggande utbildningen har rätt att få elevhandledning i enlighet med läroplansgrunderna. Om en elev behöver individuellt stöd som berör ansökan till fortsatta studier efter den grundläggande utbildningen har hen också rätt att få intensifierad personlig elevhandledning enligt sina behov.
Eleven kan få intensifierad personlig elevhandledning i årskurserna 8 och 9. Behovet av intensifierad personlig elevhandledning bedöms i första hand av elevhandledaren med tanke på elevhandledningens mål och centrala innehåll.
För en elev som får intensifierad personlig elevhandledning ska elevhandledaren utarbeta en personlig plan för fortsatta studier. I planen antecknas elevens styrkor och målen som anknyter till studier efter den grundläggande utbildningen. Man ska regelbundet följa upp och utvärdera hur planen genomförs, med beaktande av elevens individuella förutsättningar och behov.
Handledningen som berör fortsatta studier ska påbörjas i tillräckligt god tid och vid behov i samarbete med olika aktörer. Yrkesövergripande samarbete behövs i synnerhet i fråga om elever som har behov av intensifierad personlig elevhandledning och stöd för lärandet och skolgången för att hen ska kunna övergå till studier efter den grundläggande utbildningen.
Eleven och vårdnadshavaren ska få tillräckligt med information om möjligheterna att få fortsatt stöd för lärandet och studierna i studierna efter den grundläggande utbildningen, samt vid behov även information om andra stödformer.
Ansökningen till utbildning efter den grundläggande utbildningen sker genom gemensam ansökan i februari–mars.
Vid den gemensamma ansökan är det möjligt att söka till utbildning som leder till en yrkesinriktad grundexamen, gymnasieutbildning, utbildning som ordnas med krävande särskilt stöd, utbildning som handleder för examensutbildning och folkhögskolornas utbildning som riktar sig till läropliktiga.
Läroanstalterna kan ordna kontinuerliga ansökningsomgångar under hela årets gång. Studieplatserna som fortfarande är lediga efter den gemensamma ansökan fylls genom den kontinuerliga ansökan.