Grunderna för planen för småbarnspedagogik, grunderna för läroplanerna och examensgrunderna är utgångspunkten för behandlingen av energisparande inom småbarnspedagogiken och utbildningen. Energisparande är ett aktuellt tema på alla utbildningsstadier och inom alla läroämnen. Temat kan kopplas både till innehållen i undervisningen och hur man agerar i vardagen inom småbarnspedagogiken, i skolorna och läroanstalterna.
Kuvitusteksti rakentaja käyttää mittanauhaa

I värdegrunden för småbarnspedagogiken och utbildningen lyfter man fram en hållbar livsstil, vilket innebär att man utgår från tanken om att människan är beroende av naturen och av ett livskraftigt ekosystem. Eleverna och de studerande uppmuntras till en sparsam och hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser, vilket även innefattar energisparande. Rutinerna och verksamhetskulturen inom småbarnspedagogiken och utbildningen är även av betydelse för en hållbar och energieffektiv livsstil hemma och på fritiden. När man inom småbarnspedagogiken och utbildningen vidtar åtgärder som man tillsammans kommit överens om, såsom att sänka inomhustemperaturen, släcka lamporna när man lämnar ett rum och hålla ytterdörrarna stängda, förstärker detta vardagsrutiner som bygger på hållbara värden och en hållbar verksamhetskultur. Som en del av undervisningen och utbildningen kan man följa med skolans eller läroanstaltens totala energiförbrukning och till exempel räkna ut vad energisparandet innebär i sparade kostnader.

Målen för lärandet inom hållbar användning av energi och naturresurser förändras i takt med barnen och de ungas ålder och utgående från deras förutsättningar från observationer av närmiljön till mångsidig förståelse av naturfenomen. Inom läroämnet omgivningslära i årskurs 1–2 väcks elevernas intresse och nyfikenhet för olika fenomen i naturen. Stegvis fördjupas intresset och i årskurs 3–6 behandlas olika grundläggande strukturer och fenomen i naturen, till exempel energi som ett fysikaliskt fenomen. Utöver dessa exempel kan energisparande och elförbrukning behandlas inom många andra läroämnen, till exempel i matematik i räkneuppgifter eller i samhällslära genom att reflektera över de egna möjligheterna att påverka samt som en del av den mångsidiga kompetensen.

I takt med att eleven framskrider på studiestigen fördjupar hen sig i frågor inom fysik, geografi och biologi och hen lär sig förstå bland annat de olika energiformernas inverkan på miljön och hållbarheten hos den egna användningen av energiresurser, energiproduktionsfrågor, fördelningen av energiresurser på jordklotet samt olika tekniska och vetenskapliga lösningar. I huslig ekonomi lär man sig hållbarhetsfärdigheter med koppling till bland annat mat, boende och konsumtion. I gymnasiet tillägnar sig de studerande naturvetenskaplig läskunnighet, vilket bidrar till att man kritiskt kan granska olika val i vardagen och fenomen och diskussioner i samhället. Inom yrkesutbildningen behandlas hur man kan spara energi och el som en del av utförandet av olika yrkesuppgifter. Även om resurseffektivitet innebär olika saker för en närvårdare än en husbyggare, skapas en gemensam förståelse för vilken inverkan de egna arbetssätten har på miljön.