Med sina val i vardagen och sin verksamhet uttrycker aktörerna inom småbarnspedagogik och utbildning en ansvarstagande inställning till miljön. Det är även möjligt att välja hållbara material och tillvägagångssätt framom material och tillvägagångssätt som kräver mycket energi och råvaror. Med tanke på energisparande är rätt inställd uppvärmning, ventilation, belysning, vattenförbrukning och nedkylning av stor betydelse. På ett allmänt plan kan man spara energi genom att sänka temperaturen och minska energiförbrukningen över lag.
Vid åtgärderna för att spara energi är det viktigt att beakta de fortsättningsvis gällande rekommendationerna om hygien för förebyggande av infektioner. Institutet för hälsa och välfärd har utfärdat allmänna hygienanvisningar för förebyggande av infektioner och om ventilation, och Arbetshälsoinstitutet har utfärdat anvisningar för städning. Hälsosäkerheten bör tryggas genom att hålla tillräckliga avstånd, komma ihåg att tvätta händerna, rengöra lokaler och ytor samt se till att ventilationen fungerar. Läs mer:
Utbildningsstyrelsen har tillsammans med Energimyndigheten utarbetat en lista med tips på hur man kan spara energi för daghem, skolor och läroanstalter.
Tips för alla inom småbarnspedagogik och utbildning:
- Mindre digi: Använd elbesparingsfunktionen hos olika apparater och stäng av apparaterna när du inte använder dem. Se även till att inga laddare lämnas kvar i eluttagen i onödan.
- Minskad förbrukning av vatten: Var noga med att stänga vattenkranen efter användning och använd sparsamt med vatten även när du duschar. Att värma upp vatten förbrukar energi.
- Minska onödig belysning: Släck lamporna om du är den sista personen som lämnar rummet.
Lista med tips för lärarrummet eller pausutrymmet:
- Mindre digi: Använd elbesparingsfunktionen hos olika apparater och stäng av apparaterna när du inte använder dem. Kontrollera att alla apparater, till exempel datorer, kopiatorer och skrivare, är avstängda under nätter och helger. Skriv ut och kopiera endast enligt behov.
- Lägre rumstemperatur: Meddela fastighetsvården om värmeelement och lokaler som är för varma eller kalla. Diskutera med fastighetsvården om det är möjligt att sänka temperaturen i klassrummen med en grad. Vid en sänkning av temperaturen ska man försäkra sig om att minimitemperaturen enligt arbetarskyddslagen, 20 °C, inte underskrids.
- Bättre ventilation: Ventilera inte lokaler som inte är i användning. Ventilationen i lokaler som används ska dock vara tillräcklig för att förebygga infektioner. Om klassrummet är försett med maskinell ventilation och klassrummet ofta behöver ventileras, kontrollera med fastighetsvården att ventilationen fungerar.
- Minskad förbrukning av vatten: Var noga med att stänga vattenkranen efter användning och använd sparsamt med vatten även när du duschar. Att värma upp vatten förbrukar energi.
- Var uppmärksam på och meddela om problem. Ge respons på problem. Be fastighetsvården reparera läckande vattenarmatur och fönster och dörrar som drar eller inte går att stänga ordentligt. Tillsammans kan vi undvika onödig användning av energi.
- Minska onödig belysning: Släck lamporna om du är den sista personen som lämnar rummet.
- Ordna en utomhusdag för alla: Det finns många fördelar med undervisning utomhus och tips för hur man kan lära sig utanför klassrummet. Vid undervisning utomhus sparar man betydligt med energi, eftersom man inte förbrukar energi inomhus.
- Hållbarhetsfostran: Inkludera energisparande som tema i undervisningen och diskutera med jämna mellanrum med barnen och de unga hur man kan spara energi. Under lektionerna kan man diskutera vad var och en kan göra i skolan och hemma för att spara energi.