I enlighet med lagen om småbarnspedagogik ska det i varje daghem finnas en föreståndare som ansvarar för verksamheten, kvaliteten och resultaten i enheten som hen leder. En föreståndare kan i enlighet med lokala beslut ansvara för en eller flera enheter eller för olika former av småbarnspedagogik (familjedagvård, öppen småbarnspedagogik eller eftermiddagsverksamhet för skolelever). Uppgiftsbeskrivningen definieras i den lokala förvaltningsstadgan.
Ledarskap inom fostran och utbildning
- Utveckling

Ledarskapet inom fostran och utbildning innebär uppgifter av mångahanda slag.
Ledarskap inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen
Enligt lagstiftningen inom bildningssektorn ska det finnas en ansvarig rektor i varje skola. Uppgiftsbeskrivningen för rektor varierar beroende på enhet, utbildningsstadium och anordnare. I grunduppgiften ingår det pedagogiska ledarskapet och ledningen av den allmänna förvaltningen, vilken för sin del innehåller väldigt olika delområden. Utöver personalförvaltning hör helheterna kring ordnandet av undervisningen, såsom läroplansarbete och planeringen av läsårets arbete och ledning av personalens pedagogiska kompetens till rektors uppgifter på skolnivå.
Behörig som rektor är den som har högre högskoleexamen, behörighet som lärare inom ifrågavarande utbildningsform, tillräcklig arbetserfarenhet av läraruppgifter, samt examen i undervisningsförvaltning enligt grunder som godkänts av Utbildningsstyrelsen, det vill säga slutförda studier i undervisningsförvaltning omfattande minst 15 studieveckor som ordnas vid ett universitet eller som på annat sätt erhållit tillräcklig kännedom om undervisningsförvaltning. (Förordning om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet 986/1998).
I korthet innebär det pedagogiska ledarskapet centralt att stödja elevernas och de studerandes, lärarnas och hela skolsamfundets lärande och utveckling. Dimensioner i anknytning till implementeringen och genomförandet av läroplanen, arbete med skolans verksamhetskultur och strategier samt skolans grunduppdrag är väsentliga delar i denna helhet.