Internationalisering är en central tillväxtfaktor för SME-företag, men bara ett av motiven till att anställa internationella experter. Enligt enkäten som genomfördes inom projektet varierar motiven till att SME-företag utnyttjar internationell kompetens stort. Internationella experter är självklart en möjlighet att tillföra företaget kompetens som behövs för internationalisering, men det finns också många andra motiv.
Totalt 386 företag svarade på enkäten, därtill gjordes djupintervjuer med 25 företag. Utgående från svaren och intervjuerna indelades företagen i fyra kategorier enligt deras motiv till att anställa en internationell expert:
Internationaliserare är SME-företag som vill utnyttja kompetensen hos en utländsk studerande för företagets internationalisering. De här företagen är redan verksamma på den internationella marknaden eller håller på att starta exportverksamhet eller internationellt samarbete. Internationella experter har anställts exempelvis för projektuppdrag för att utföra en marknadsundersökning eller tillföra lokalkännedom.
Talent hunters är ofta SME-företag som redan är internationella och då spelar expertens bakgrund ingen större roll. Det som de här företagen väntar sig av internationella experter är kanske ett visst specialkunnande, utvecklingsfärdigheter eller nya perspektiv på utvecklingsarbetet, där deras utbildnings- och/eller kulturbakgrund kan vara till fördel.
Inernationaliserare i hemlandet är SME-företag som har anställt en internationell expert som extra hjälp eller har haft behov att förstärka kompetensen i att betjäna sina utländska kunder. Utöver en tilläggsresurs får företaget erfarenhet av en mer internationell verksamhetsmiljö och möjlighet till språkbad.
Samhällsansvariga tar utländska arbetsinlärare eller praktikanter som läroinrättningarna erbjuder på korta perioder till sitt företag. Företaget får tilläggsresurser för sitt arbete, men motivet kan också vara viljan att utveckla arbetsgemenskapens språkkunskaper och kulturkännedom. Samhällsansvaret kan också ses som en imagefaktor som kunderna värdesätter. De här företagen har i synnerhet haft utländska yrkesstuderande på arbetsinlärningsperioder och en stor del av dem är verksamma lokalt på den inhemska marknaden.