Samarbetet mellan bildningsväsendet och social- och hälsovårdssektorn stöder på ett helhetsmässigt sätt välbefinnandet, hälsan och funktionsförmågan. En särskild roll har de yrkesverksamma som arbetar med barn, unga och familjer och som i det vardagliga bemötandet gör en värdefull insats för att förebygga marginalisering.
Den småbarnspedagogiska verksamheten och skolan är vid sidan av hemmet naturliga verksamhetsmiljöer i vardagen för barnet och den unga, och på det sättet också naturliga miljöer för det sektorsövergripande samarbetet. För barnet eller den unga och hens familj tar sig ett lyckat sektorsövergripande samarbete uttryck som en helhet, där de yrkesverksamma som arbetar med dem har förbundit sig till de gemensamma målen, verksamhetssätten, värderingarna och en kontinuerlig dialog. Varje aktör känner till sin egen roll men även de andra parternas uppgift och kan beskriva och förklara sitt arbete såväl för samarbetsparterna som för barnet eller den unga och hens familj.
Även många andra samarbetspartner till småbarnspedagogiken, skolorna och läroanstalterna arbetar för att främja lärandet och en bra livskvalitet, till exempel ungdomstjänsterna, idrotts- och kulturtjänsterna samt olika föreningar, organisationer och församlingar. Varje vuxen som arbetar med barn och unga visar med sitt eget beteende en modell för en respektfull kommunikation där man värdesätter varandra samt skapar grund för en hälsosam självkänsla och jaguppfattning. De här principerna styr också det yrkesövergripande samarbetet mellan de yrkesverksamma.