Rättsgrund:
- Statsunderstödslagen 688/2001
- Statsbudgeten för 2019
- Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1705/2009 och förordningen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1766/2009
Allmänna mål för statsunderstödet:
- samhälleliga effekter
- förbättring av yrkesutbildningens resultat och effekter
- förstärkning av det nationella, regionala och internationella samarbetet
- utveckling av en arbets- och näringslivsorienterad samt studerandeorienterad yrkesutbildning
- utveckling av nya verksamhetsmodeller för yrkesutbildningen
Med detta statsunderstöd stöder man nationell kommunikation för att främja
yrkesutbildningens image och inflytande.
Mål för ansökan:
- öka kännedomen och förståelsen för yrkesutbildningen
- förbättra imagen och värdesättningen av yrkesutbildningen
- öka yrkesutbildningens dragningskraft
- aktivera aktörerna inom yrkesutbildningen att delta i diskussioner som förs om utbildningen och kommunicera på ett inflytelserikt sätt.
Genom statsunderstödet stöder man projekt som ska förbättra yrkesutbildningens image, värdesättning och dragningskraft med hjälp av kommunikation. Målgrupperna för projekten är den stora allmänheten, medierna och påverkarna. Projektet ska särskilt aktivera utbildningsanordnare, företrädare för arbetslivet och andra intressentgrupper inom yrkesutbildningen.
Projektverksamheten ska utveckla projektgenomförarens egna kommunikationskompetens. I kommunikationen för att främja imagen och inflytandet ska man lyfta fram kärnfrågorna i yrkesutbildningens kommunikationsstrategi och basera dem på fakta.
Den sökande ska vid utarbetandet av projektansökan använda sig av yrkesutbildningens imageundersökning 2018.
Projektet ska lyfta fram yrkesutbildningens:
- mångsidiga möjligheter
- möjligheter till kontinuerligt lärande
- betydelse för utvecklingen av arbetslivet
- samhälleliga betydelse (t.ex. kunnig arbetskraft för arbetsmarknaden, stärkandet av konkurrenskraften och välbefinnandet).
Projektet kan genomföras som ett samprojekt eller som den sökandes eget projekt. Projektet ska se till att erfarenhetsexperter, dvs. studerande och företrädare för arbetslivet medverkar i kommunikationen. Projektet ska förbereda sig på att samarbeta med undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen. Genom samarbetet främjar man en öppen delning och vidareutveckling av verksamhetsmodellerna för kommunikationen.