Begreppet kultur används i en vid betydelse för allt det som mänskliga samhällen för vidare till kommande generationer. I Unescos förklaring förstås kultur på detta sätt. Detta är också det sätt på vilket antropologer talar om kultur (se t.ex. Metcalf 2018, 10). Ett sådant brett kulturbegrepp innefattar alla slags kunskaper, färdigheter och seder samt värderingar och normer, som de mänskliga samhällena är byggda på. Kulturen omfattar bland annat språk, maktstrukturer, näringar, konst och idrott. Den omfattar också religion och andra åskådningar.
Å andra sidan används begreppet kultur också i olika mer begränsade betydelser. Man kan exempelvis tala om finkultur, som skiljs från populär- eller folkkultur. Då ställer man olika typer av kultur mot varandra. Att ställa två företeelser mot varandra kan i vissa fall bara vara ett uttryck för någons estetiska smak, men kan ibland också ha åskådningsmässig betydelse.
Exempel på hur synsätt kan ställas mot varandra – omskärelse av barn
Ibland kan traditioner i vissa lokala gemenskaper, såsom könsstympning av flickor, strida mot de globala mänskliga rättigheterna. I sådana situationer är det avgörande vilka värderingar gemenskapen förväntas följa.
Saken blir ännu mer komplicerad när man beaktar den judiska och islamska traditionen att omskära pojkar av religiösa skäl. Till skillnad från könsstympning av flickor har omskärelse av pojkar även baserat sig på hälsorelaterade grunder i kulturer där man levt i varma och torra områden. Med tiden och när religionerna har spridit sig har hälsoskälen börjat komma i andra hand, och omskärelsen har för judarna och muslimerna blivit lika kulturellt och religiöst betydelsefull som dopet är för kristna.
Om omskärelse förbjuds kan det uppfattas som en kränkning av religionsfriheten. En individ kan uppleva att han som icke-omskuren inte har något konkret band till sin religion eller sin religiösa gemenskap. Då en del som driver frågan om ett förbud mot omskärelse motiverar detta med skyddet av barns kroppsliga integritet, har vi en situation där både de som stöder och de som motsätter sig omskärelse av pojkar på goda grunder kan hänvisa till samma argument – konventionen om barnets rättigheter.