Vanliga frågor
På denna sida har vi samlat information om olika aspekter av Utbildningsstyrelsen. Om du inte hittar svaret kan du skicka din fråga genom att använda formuläret längst ner på sidan.
249 relaterade frågor
Ja. Användning av telefoner och andra mobila enheter är i princip förbjuden. Telefoner och andra mobila enheter får endast användas under lektionen för lärande med lärarens tillstånd eller för personlig hälsovård med rektorns eller lärarens tillstånd.
Syftet med regleringen av telefoner och andra mobila enheter enligt 29 § i lagen om grundläggande utbildning är att skapa arbetsro i den grundläggande utbildningen, främja lärandet och koncentrationen på lärandet, begränsa användning av telefon som stör lärandet, främja en fysiskt aktiv livsstil och att öva emotionella och kommunikativa färdigheter ansikte mot ansikte samt möjliggöra användning av telefonen för lärandet och av hälsoskäl.
Ja. Utgångspunkten är att man i undervisningen använder enheter som tillhandahålls av utbildningsanordnaren, men även elevens egen enhet kan användas som en del av undervisningen. Vårdnadshavaren eller en elev som fyllt 15 år bestämmer om eleven ska ta med sin egen mobila enhet till skolan. Läraren beslutar om användning i undervisningen under lektionen.
Det är viktigt att i förväg komma överens med vårdnadshavarna om hur elevens egen enhet ska användas i undervisningen. När det gäller barn under 15 år ingår vårdnadshavaren ett avtal med skolan om elevens egen enhet som används i undervisningen, men det är viktigt att vårdnadshavaren och läraren hör eleven angående användning av enheten i skolan.
Enligt 31 § i lagen om grundläggande utbildning och 16 § i läropliktslagen är läropliktsutbildning avgiftsfri. Skolans digitala verktyg ska vara tillgängliga för alla elever. Enheter som används av elever kan gå sönder både i skolan och hemma, även om eleverna använder dem försiktigt. Utbildningsanordnarna ska i förväg förbereda sig på hur man ska agera om skolans enhet går sönder eller försvinner: till exempel var skolan reparerar utrustningen och om skolan tecknar en försäkring för utrustningen.
Vårdnadshavarna kan inte förpliktas att teckna en försäkring för skolans enheter som kan gå sönder eller försvinna. Det rekommenderas att skolan i regel bär risken för att enheten går sönder och försvinner, såvida inte skolan kan påvisa att eleven har agerat särskilt vårdslöst eller avsiktligt.
På ersättning för skada tillämpas skadeståndslagen. Även en minderårig är ersättningsskyldig enligt 2 § i skadeståndslagen, och det finns ingen minimiåldersgräns för ersättningsskyldigheten. Vårdnadshavaren är inte ersättningsskyldig för en skada som orsakats av en minderårig, om han eller hon inte har försummat sin tillsynsskyldighet enligt 1 § i lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt. Om någon som inte fyllt aderton år förorsakar skada, ska han eller hon enligt 2 § i skadeståndslagen ersätta skadan i den mån det prövas skäligt med hänsyn till hans eller hennes ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, skadevållarens och den skadelidandes ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. Skolans ersättningspraxis ska vara jämlik för alla elever, även om varje skadeståndssituation ska övervägas från fall till fall.
Ju yngre barn det är fråga om, desto mindre bör ersättningsskyldigheten proportionellt sett vara. Om kommunen eller en annan utbildningsanordnare är skadelidande, är ersättningen enligt de ovan konstaterade principerna för fastställande av skadestånd betydligt mindre än om det är fråga om en skada som orsakats en privatperson. Likaså ska gärningens uppsåt eller grov vårdslöshet beaktas. Om det är fråga om ett misstag bör ersättningsbeloppet vara lägre eller så uppstår ingen ersättningsskyldighet alls. När skolan och vårdnadshavarna kommer överens om ersättningsbeloppet kan man komma överens om att eleven inte alls är ersättningsskyldig om ärendet i sin helhet (till exempel på grund av barnets ålder, förmögenhet, skada) anses rimligt. Skolan och vårdnadshavaren ska komma överens om skadeståndet, skolan kan inte ensidigt besluta om det. Vid behov kan skolan väcka skadeståndstalan i domstol. Domstolen kan besluta att den förlorande parten ska betala motpartens rättegångskostnader, vilka kan bli höga. Överenskommelse är ofta ett bättre alternativ för båda parter.
Om användningen av telefonen eller den mobila enheten orsakar skada för en tredje part, kan skolan hänvisa den skadelidande och den som orsakat skadan till att komma överens om saken eller vid behov råda den skadelidande att väcka skadeståndstalan i domstol.
Om ordningsreglerna föreskriver att telefoner och andra mobila enheter ska förvaras i telefonparkering under lektionerna, ska eleven följa bestämmelsen och får inte förvara telefonen till exempel i en väska eller ryggsäck. Eleverna ska följa ordningsreglerna, inklusive deras bestämmelser om användning och förvaring av telefoner och andra mobila enheter. Om eleven inte följer bestämmelsen ingriper man i beteendet med de pedagogiska och disciplinära metoder som används i skolan.
Man kan ingripa i skolan i sådan användning av telefon och andra mobila enheter som strider mot ordningsreglerna samt är osaklig eller störande med de pedagogiska åtgärder, disciplinära åtgärder och säkerhetsåtgärder som föreskrivs i lagen om grundläggande utbildning, till exempel genom fostrande samtal, kvarsittning, genom att omhänderta telefonen eller genom att beordra eleven att avlägsna sig.
I situationer i praktiken ber läraren först eleven att lägga telefonen eller en annan mobil enhet i telefonparkeringen. Om eleven inte lyder ber läraren att eleven ska ge enheten till läraren. Om denna begäran inte heller fungerar kan läraren ta enheten av eleven och vid behov använda maktmedel om eleven gör motstånd. Ett annat alternativ är att beordra eleven att lämna utrymmet och som sista utväg avlägsna eleven från utrymmet om eleven gör motstånd.
Ja. Man kan ingripa i skolan i sådan användning av telefon och andra mobila enheter som strider mot ordningsreglerna samt är osaklig eller störande med de pedagogiska åtgärder, disciplinära åtgärder och säkerhetsåtgärder som föreskrivs i lagen om grundläggande utbildning, till exempel genom fostrande samtal, kvarsittning, genom att omhänderta telefonen eller genom att beordra eleven att avlägsna sig.
I situationer i praktiken ber läraren först eleven att lägga undan telefonen eller annan mobil enhet. Om eleven inte lyder ber läraren att eleven ska ge enheten till läraren. Om denna begäran inte heller fungerar kan läraren ta enheten av eleven och vid behov använda maktmedel om eleven gör motstånd. Ett annat alternativ är att beordra eleven att lämna utrymmet och som sista utväg avlägsna eleven från utrymmet om eleven gör motstånd.
Enligt 36 d § i lagen om grundläggande utbildning har rektorn och en lärare vid en skola rätt att tillsammans eller var för sig under arbetsdagen frånta en elev ett förbjudet föremål eller ämne enligt 29 § 2 eller 4 mom. eller ett sådant föremål eller ämne som eleven stör undervisningen eller inlärningen med. En telefon eller annan mobil enhet anses vara ett störande föremål som avses i lagen om grundläggande utbildning, om eleven stör sin egen eller en annan elevs lärande eller lärarens undervisning med den. Även ljudlös användning av elevens telefon utan anknytning till undervisningen eller att eleven håller telefonen framme kan vara störande, även om det inte stör andra elever eller läraren. Då stör eleven sitt eget lärande med sin användning.
Försöker en elev som ska avlägsnas förhindra detta genom att göra motstånd, har rektorn och läraren rätt att använda sådana maktmedel som är nödvändiga för att få eleven avlägsnad och som med hänsyn till elevens ålder och situationens hotfullhet eller motståndets allvar och en helhetsbedömning av situationen kan anses vara försvarbara. Användning av maktmedel är den sista utvägen.
Enligt 36 g § i lagen om grundläggande utbildning ska föremål eller ämnen som använts för att orsaka störningar och som omhändertagits överlämnas till eleven efter lektionen. Om det är sannolikt att störandet fortsätter efter lektionen ska den mobila enhet som använts för trakasserierna överlämnas till eleven senast vid arbetsdagens slut.
Om den störande användningen av enheten fortsätter kan även ett fostrande samtal eller kvarsittning komma i fråga.
Enligt 36 § i lagen om grundläggande utbildning kan en elev som stör undervisningen bli tillsagd att lämna klassrummet. Enligt 36 b § i lagen har rektorn och läraren rätt att avlägsna en elev som inte lyder uppmaningen att avlägsna sig. Som sista utväg kan rektorn eller läraren använda maktmedel för att avlägsna eleven.
Ja. Enligt 36 d § i lagen om grundläggande utbildning har rektorn och en lärare vid en skola rätt att tillsammans eller var för sig under arbetsdagen frånta en elev ett förbjudet föremål eller ämne enligt 29 § 2 eller 4 mom. eller ett sådant föremål eller ämne som eleven stör undervisningen ellerlärandet med. En telefon eller annan mobil enhet betraktas som ett sådant föremål om eleven stör sin egen eller en annan elevs lärande eller lärarens undervisning med den. Även ljudlös användning av elevens telefon utan anknytning till undervisningen eller att eleven håller framme telefonen kan vara störande, även om det inte stör andra elever eller läraren. Då stör eleven sitt eget lärande med sin användning. Som sista utväg kan rektorn eller läraren använda maktmedel för att omhänderta telefonen eller en annan mobil enhet.
Enligt 36 g § i lagen om grundläggande utbildning ska föremål eller ämnen som använts för att orsaka störningar och som omhändertagits överlämnas till eleven efter lektionen. Om det är sannolikt att störandet fortsätter efter lektionen ska den mobila enhet som använts för att störa överlämnas till eleven senast vid arbetsdagens slut.
En telefon eller annan mobil enhet är inte ett föremål som är förbjudet enligt lagen om grundläggande utbildning eller ett föremål som kan äventyra den egna eller andras säkerhet, och rektorn eller läraren har därför inte rätt att granska elevens saker för att omhänderta telefonen eller en annan mobil enhet.
I situationer i praktiken ber läraren först eleven att lägga undan telefonen eller annan mobil enhet. Om eleven inte lyder ber läraren att eleven ska ge enheten till läraren. Om denna begäran inte heller fungerar kan läraren ta enheten av eleven och vid behov använda maktmedel om eleven gör motstånd. Ett annat alternativ är att beordra eleven att lämna utrymmet och som sista utväg avlägsna eleven från utrymmet om eleven gör motstånd.
Ja. Eleven får ta ett foto eller en video på lektionen i inlärningssyfte om läraren och personen som ska fotograferas har gett tillstånd till det. I ordningsreglerna kan det föreskrivas att telefon eller annan mobil enhet inte får användas för att fotografera eller filma en annan person på rasten eller under annan tidpunkt än under lektioner utan tillstånd av läraren och den som fotograferas. Detta är motiverat för att säkerställa en säker studiemiljö för alla elever i skolan. I 24 kap. 6 § i strafflagen föreskrivs dessutom att avbildning på en toalett, i ett omklädningsrum eller på någon annan motsvarande plats är straffbart.
Ja, om det föreskrivs i ordningsreglerna.
Telefoner och andra mobila enheter kan med stöd av ordningsreglerna föreskrivas att förvaras i ett störningsfritt utrymme (inget ljud eller vibrationer) under skoldagen, till exempel i en väska, telefonparkering, elevens låsta skåp eller på en annan lämplig plats. Eleverna ska följa ordningsreglerna, inklusive deras bestämmelser om användning och förvaring av telefoner och andra mobila enheter. Om ordningsreglerna föreskriver att telefoner och andra mobila enheter ska förvaras i telefonparkeringen under lektionerna, ska eleven följa föreskriften och får inte förvara telefonen i en väska eller ryggsäck.
Ja. Utbildningsanordnaren beslutar i skolans ordningsregler om förvaring av telefoner och andra mobila enheter. Telefoner och andra mobila enheter kan föreskrivas att förvaras i ett störningsfritt utrymme (inget ljud eller vibrationer) till exempel i en väska, telefonparkering, elevens låsbara skåp eller en annan lämplig plats. Om skolan använder telefonparkering är det bra att tydligt planera, ge instruktioner om och ansvara för dess användning i skolan.
Förvaring av olika typer av utrustning, till exempel telefoner, klocktelefoner och hörlurar, kan regleras på olika sätt i ordningsreglerna.
- Anvisning för ordningsregler
- Guide för mobila enheter
- Vanliga frågor Ska telefoner och andra mobila enheter regleras i ordningsregler…
- Får jag använda telefonen för lärande under lektionen?
- Får man ta bort telefonen från eleven om eleven stör med den?
- Vad ska jag göra om eleven inte lägger telefonen i telefonparkeringen?