Viittomakieltä omaksuvan lapsen äidinkieli tai yksi äidinkielistä on viittomakieli. Viittomakieli on äidinkielenä lapsille tunteiden, identiteetin ja ajattelun kieli sekä mahdollistaa tärkeän yhteyden viittomakieliseen kulttuuriin ja kieliyhteisöön. Viittomakieltä omaksuvaa lasta tulee rohkaista kasvamaan tietoiseksi kaksi- ja monikielisyydestään. Tavoitteena on vahvistaa hänen viittomakielen taitoaan ja lisätä valmiuksia toimia erilaisissa kieliympäristöissä ja kielen käyttötilanteissa. Kasvatus ja opetus lisäävät lasten ymmärrystä viittomakielen ja kulttuurin merkityksestä itselle ja viittomakieliselle yhteisölle. Toisaalta kaksi- tai monikielisyyden perusta vahvistuu kosketuksissa puhuttua kieltä käyttävään ympäristöön.
Suurin osa viittomakieltä omaksuvista lapsista osallistuu varhaiskasvatukseen tai esiopetukseen lapsiryhmässä, jossa muut lapset ja aikuiset käyttävät pelkästään puhuttua kieltä. Päiväkodin perhepäivähoidon tai esiopetuksen ryhmä saattaa olla myös hyvin moninainen. Ryhmässä voi olla mukana erilaisista kielitaustoista tulevia muitakin kaksi- tai monikielisiä lapsia tai lapsia, joiden kanssa henkilöstö käyttää tukiviittomia tai muita puhetta korvaavia tai tukevia kommunikointimenetelmiä. Kun lasten yksilölliset tarpeet, ja varsinkin moninaiset kieli- ja kulttuuritaustat huomioidaan järjestelyissä, lisääntyvät kielitietoisuus, varhaiskasvatuksen laatu ja yhdenvertaisuus.
Monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -syysseminaarin 2023 luento: Viittomakieltä omaksuvat lapset avartavat käsitystämme kielestä ja kielellisestä monimuotoisuudesta - FT, dos, akatemiatutkija Laura Kanto Jyväskylän yliopisto.
Monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -syysseminaarin 2023 työpaja: Monikielisyyden voima: Lapsen viittomakielen omaksuminen ja tukeminen varhaiskasvatuksessa - uusia näkökulmia ja käytännön vinkkejä - FT, dos, akatemiatutkija Laura Kanto, erityisasiantuntijat Kuurojen Liitto ry:stä Annika Aalto ja Pirkko Selin-Grönlund
Opetushallituksen Viittomakieliset lapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -oppaalla täydennetään huoltajien ja vanhempien tietoa siitä, mitä eri keinoja viittomakieltä käyttävän lapsen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestämisessä on. Henkilöstölle oppaassa kerrotaan, miten viittomakielisen lapsen kanssa toimitaan ja millaisia uudenlaisia työtapoja saatetaan tarvita varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Linkki oppaaseen alla.