Yhteistyötä ja yhdessä oppimista
Jyväskylän yliopisto/Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän Normaalikoulu, Jyväskylän Lyseo, Jyväskylän Kristillinen opisto, Kilpisen koulu, Viitaniemen yläkoulu ja Tikkalan koulu eli Jyväskylän nykyiset UNESCO-koulut ovat tehneet yhteistyötä jo 1990-luvulta lähtien.
Jyväskylän Unesco-koulujen painopistealueina ovat olleet kestävä kehitys, ihmisoikeudet sekä kulttuuriperintö sekä maailmanperintökasvatuksessa erityisesti Struven ketjun piste Korpilahden Oravivuoressa ja Petäjäveden vanha kirkko. Unesco-teemojen oppimisessa toteutuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien periaatteet.
Kussakin oppilaitoksessa huomioidaan vuosittain YK:n teemapäiviä. Näiden toteutusideoita koulut jakavat toisilleen. Opettajankoulutuslaitos on mukana viemässä ideoita kouluihin myös tulevaisuuden opettajien kautta. Koulut kokoontuvat noin kerran kuussa suunnittelemaan ja kehittämään toimintaansa ja osallistuvat myös myös Opetushallituksen seminaareihin, koulutuksiin ja tapahtumiin.
Toiminnassa on painotettu monipuolisesti elämyksellisyyttä ja kokemuksellisuutta tavoitteena jättää positiivisia jälkiä eri ikäisten oppijoiden tunnemuistiin. Jyväskylän koulut ovat mm. tehneet draamaa ihmisoikeuksista, elämyksellisiä päiviä Petäjäveden vanhalla kirkolla sekä Oravivuoressa Struven ketjulla sekä monia yhteisnäyttelyitä, kansainvälisiä yhteistyöhankkeita, teemapäiviä, juhlia ja tapahtumia.
Yhteisiä projekteja on vuosien saatossa toteutettu omalle koululle sopivalla tavalla: Jyväskylän verkostossa on pieniä ja suuria kouluja, kaupungissa ja kauempana olevia, alakouluja, yläkouluja, lukioita, yliopisto sekä aikuiskoulutusta. Näin toimien on saavutettu yhteisiin näyttelyihin läpileikkaus eri ikäisten sekä eri maalaisten oppijoiden näkemyksistä ja tuotoksista. Yhteisinä teemoina vuosien saatossa on ollut mm. rakennusperinnön kartoitusta lähiympäristöä valokuvaten, Suomi-teemaa ja Petäjäveden vanhan kirkon herättämiä taiteellisia tuotoksia.
Projekteja on toteutettu yhteistyössä mm. draamakasvatuksen, kulttuurintuottaja- sekä luokanopettajaopiskelijoiden kanssa kaikkia osapuolia hyödyttävällä tavalla.
Jyväskylän Unesco-kouluissa halutaan
- toimia aktiivisesti positiivisen muutoksen edistäjänä
- tarjota ja kehittää laadukasta koulutusta, jonka tavoitteena on edistää rauhaa, oikeutta, vapautta ja inhimillistä kehitystä maailmassa
- toimia uusien ajatusten ja innovatiivisten lähestymistapojen testauspaikkana opetuksen, toimintakulttuurin ja erilaisten hankkeiden kautta
- soveltaa opetuksessa Unescon aineistoja ja jakaa Unesco-koulujen kesken hyviä käytänteitä
- laajentaa eri ikäisten oppijoiden opettajina osaamistamme toimimalla yhdessä ja vaihtamalla ajatuksia
Jyväskylän Unesco-kouluissa pyritään reagoimaan globaaleihin kysymyksiin ja nostamaan luokissa keskusteluun ajankohtaisia aiheita, jotta lapsilla ja nuorilla olisi paremmat lähtökohdat ymmärtää yhä monimutkaistuvaa, keskinäisriippuvuuksien maailmaa.
Lukuvuoden 2021–2022 yhteisenä teemana on globaalikasvatus ja kulttuurinen tasa-arvo. OPH:n avustuksella toteutuu eri ikäisten oppijoiden yhteinen TULEVAISUUDEN POLKU.
Koulujen toimintaa videolla
Linkkejä
Katso alta, miten Jyväskylän Unesco-koulut ovat tavoitelleet Agenda 2030 -tavoitteita ja muita Unesco-toiminnan tavoitteita eri lukuvuosina.