Henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan jokaiselle perhepäivähoidossa olevalle lapselle.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman avulla asetetaan yhteisiä tavoitteita ja sovitaan yhdessä siitä, miten kunkin lapsen yksilöllistä kehitystä, oppimista ja hyvinvointia edistetään suunnitelmallisesti perhepäivähoidossa. Tarvittaessa se toimii myös kehityksen ja oppimisen tuen suunnittelun välineenä.
Lapsen vasu on suunnitelma, joten sen täytyy sisältää ennen kaikkea suunnittelua. Lapsen vasuun kirjoitetut suunnitelmat, tavoitteet, menetelmät, tuki ja sopimukset ovat vasun keskeisin osa.
Lapsen vasussa tulee kuvata lapsen vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet sekä niiden hyödyntäminen. Miten valjastan lapsen vahvuudet oppimisen avuksi, motivaation nostattajaksi, oppimisen kohteeksi? Vasussa oleellista ei niinkään ole se, millainen lapsi on, vaan millaista toiminta on. ”Miten tulemme juuri tämän lapsen kohdalla toimimaan jatkossa ja miksi?”
Osallisuus lapsen vasun laadinnassa. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan yhteistyössä ja lapsen huoltajien kanssa. Lapsen mielipide on selvitettävä ja otettava huomioon varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa. Lapsen mielipide ja toiveet tulee selvittää ja huomioida suunnitelmassa, ja ammattilaisen vastuulla on etsiä sopivat keinot lapsen näkökulmien selvittämiseksi.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista on arvioitava ja suunnitelma on tarkistettava vähintään kerran vuodessa. Tätä useammin se on tarkistettava, jos lapsen tarpeet sitä edellyttävät.
”Aikuisen toiminta on se, mitä arvioidaan. Lapsen oppiminen on se, mitä havainnoidaan”.
Videolla palvelupäälliköt Anu Niemi ja Maarit Kovanen kertovat, miten perhepäivähoitajien vasuprosessi on Laukaassa suunniteltu ja miten on varmistettu hoitajien työn tuki lapsen vasuja laadittaessa. Perhepäivähoitaja Riina Peura puolestaan kertoo omista kokemuksistaan lapsen vasuprosessista.
Pohdittavaksi
- Miten lapsen vasuprosessi ryhmässäni etenee?
- Miten lasten osallisuus vasun laadintaan toteutuu?
- Miten huoltajien osallisuus varmistetaan?
- Miten huomion lapsen vasuihin kirjattuja tavoitteita toiminnassa?
- Miten arvoin lapsen vasun toteutumista?