Lapsen katsomuksellinen identiteetti ei muodostu ainoastaan kotona annetun kasvatuksen ja perhepiirissä vietettävien juhlien myötä. Viimeistään aloittaessaan varhaiskasvatuksen, lapsi kohtaa itselleen totutusta tavasta poikkeavia tapoja katsoa maailmaa. Varhaiskasvatuksessa tapahtuvien kohtaamisten ja pedagogisen toiminnan yhteydessä lapsen katsomuksellinen identiteetti saa enenevissä määrin vaikutteita ympäristöstään. Varhaiskasvatuksen ympäristöstä sekä muusta lapsen elinpiiristä tehtyjen havaintojen kautta lapsi rakentaa omaa katsomuksellista identiteettiään.
Leikki, yhteinen työskentely, toiminta ja ruokailuhetket sekä lapsiryhmässä käytävät keskustelut tukevat lapsen identiteettien kehittymistä sekä keskinäisen kunnioituksen ja ymmärryksen syntymistä myös itselle vierasta kohtaan. Henkilöstön avoimuus ja herkkyys lasten kysymyksille ja ihmettelylle sekä tavoitteellinen pedagoginen toiminta laajentavat lapsen katsomuksellista horisonttia.
Varhaiskasvatuslain (540/2018 § 3) mukaan jokaisella lapsella on oikeus saada valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä kulttuuriperinnettä sekä kunkin kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Edellä mainittu lapsen oikeus konkretisoituu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) määrittelemässä katsomuskasvatuksessa.
Katsomuskasvatuksen tavoitteita kuvataan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvussa Minä ja meidän yhteisömme. Perusteita on kuitenkin tärkeä lukea kokonaisuutena katsomuskasvatuksen kannalta, jolloin mahdollisuudet ja merkitys avautuvat osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kokonaisuutta.
Katsomuskasvatus on eri asia kuin katsomusopetus
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen katsomuskasvatus on eri asia kuin perusopetuksen katsomusopetus (perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus). Katsomuskasvatus ammentaa varhaiskasvatustieteestä ja pedagogiikka pienten lasten tavasta oppia. Oppiminen on kokemuksellista ja kokonaisvaltaista, ja siinä korostuu leikki. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kunnioitetaan pienen lapsen tapaa oppia leikkien, liikkuen, tutkien, erilaisia työtehtäviä tehden, itseään ilmaisten sekä taiteisiin perustuvassa toiminnassa.
Varhaispedagogiikan menetelmät eroavat perusopetuksen didaktiikasta. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kaikille lapsille yhteistä katsomuskasvatusta ei pidä verrata koulun katsomusopetukseen. Sitä ei myöskään tule sekoittaa perusopetuksen uskonnonopetuksesta käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun. Katsomuskasvatus on varhaispedagoginen osa-alue, jota tulee kehittää ja tutkia osana laajempaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kontekstia.
Katsomuskasvatuksen tavoitteet
Katsomuskasvatuksen tavoitteena on edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri katsomuksia kohtaan sekä tukea lasten kulttuuristen ja katsomuksellisten identiteettien kehittymistä. Katsomuskasvatus vahvistaa osaltaan lasten valmiuksia ymmärtää yhteiskunnan moninaisuutta ja auttaa heitä toimimaan siinä, kun lasten elinpiiri vähitellen laajenee kodin ulkopuolelle.
Yhteisinä tutustumisen kohteina ovat niin lapsiryhmässä läsnä olevat kuin laajemminkin ympäröivässä suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavat uskonnot ja muut katsomukset. Katsomuksiin lukeutuu myös uskonnottomuuden kirjo.
Laadukas katsomuskasvatus edistää lasten kulttuuriseen osaamiseen, vuorovaikutukseen ja ilmaisuun sekä ajatteluun ja oppimiseen liittyvää laaja-alaista osaamista. Katsomuskasvatuksen näkyminen osana lapsiryhmien toimintakulttuuria edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja on osa tasa-arvoista sekä sosiaalisesti oikeudenmukaista kasvatusta.