Valtionavustuslaki (688/2001)
Valtion vuoden 2022 talousarvio, momentit 22.29.01.02.7.01. ja 29.01.02.7.05.
Haun kuvaus
Hankeavustuksen tarkoituksena on edistää Kansallisen lukutaitostrategian 2030 suuntaviivojen ja toimenpiteiden toteutumista. Avustettava toiminta perustuu lukutaitostrategian toimenpide-ehdotuksiin.
Valtionavustuksella rahoitetaan kahta eri teemaa:
- kansallisen lukutaitostrategian toimeenpano
- Lukeva kunta.
Hakemusta laadittaessa valitaan teema-alue, jolle hankesuunnitelmaa esitetään.
Kansallisen lukutaitostrategian suuntaviivat:
- Luodaan ja vahvistetaan lukutaitotyön rakenteita.
- Vahvistetaan monilukutaito-osaamista.
- Innostetaan lukemaan ja monipuolistetaan lukutaitoa.
Avustettava toiminta tukee lasten, nuorten ja/tai aikuisten lukutaitoa. Avustuksen hakijana voivat olla kunnat, kuntayhtymät, oikeuskelpoiset yhteisöt, säätiöt, yhdistykset ja järjestöt.
Avustettavaa toimintaa koordinoi oma hankekoordinaattori. Koordinaattorin tehtävä määritellään hankesuunnitelmassa.
Hakijoita pyydetään huomioimaan hankesuunnitelmassa ja kustannusarviossa se, että Opetushallitus järjestää hankekoordinaattoreille yhteisiä tapaamisia hankekauden aikana. Yhteiset verkostotilaisuudet järjestetään tapaamisina Helsingissä kolme kertaa vuodessa.
Kansallinen lukutaitostrategia 2030
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kansallinen-lukut…
Lukeva kunta -toimenpide-ehdotukset
https://www.oph.fi/fi/lukeva-kunta
Haun tavoitteet
- Hankeavustuksella edistetään Kansallisen lukutaitostrategian 2030 suuntaviivojen ja toimenpiteiden toteutumista.
- Avustettava toiminta perustuu lukutaitostrategian toimenpide-ehdotuksiin.
- Avustettava toiminta tukee lasten, nuorten ja/tai aikuisten lukutaitoa.
Haun teemat
Teema 1: Kansallisen lukutaitostrategian toimeenpano
- Toiminta perustuu Kansallisessa lukutaitostrategiassa 2030 mainittuihin suuntaviivoihin ja toimenpiteisiin.
- Toiminnassa voidaan kehittää uusia tapoja ja rakenteita lukutaidon edistämiseksi. Toiminta voi myös jatkokehittää jo olemassa olevia rakenteita ja malleja.
- Hankkeeseen valittujen kohderyhmien tulee perustua tarvelähtöisyyteen, ja kohderyhmänä voivat olla erimerkiksi eri kieliryhmät tai erityistä lukutaitotukea tarvitsevat.
- Toiminta tapahtuu moniammatillisessa ja/tai hallinnonalojen välisessä yhteistyössä.
- Toiminta voi edistää varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen oppilaitosten suunnitelmallista ja sopimuspohjaista yhteistyötä kirjaston kanssa.
- Toiminnassa hyödynnetään lukutaitotyön tukena olemassa olevia malleja ja materiaaleja, kuten Lukeva koulu -mallia.
Teema 2: Lukeva kunta
Avustusta voi hakea kunnan tai kuntaverkoston lukutaitotyön (Lukeva kunta) aloittamiseen tai jatkamiseen.
Lukeva kunta -hankkeita koskevat samat painopisteet kuin teeman 1 mukaisia hankkeita.
Lisäksi:
- Lukeva kunta -hankkeissa toiminta sidotaan kuntien perustyöhön, ja siinä hyödynnetään jo olemassa olevia rakenteita, kuten koulujen, varhaiskasvatuksen ja kirjaston perustoimintaa.
- Toiminnassa voidaan valmistella uusi paikallinen tai alueellinen lukutaitostrategia tai lukutaidon toimenpideohjelma tai kehitetään jo olemassa oleva strategiaa.