Intohimona oppiminen!
Teemana kestävyyskasvatus
Mitä kestävyyskasvatus on ja miksi se kuuluu kouluun?
Kestävyyskausi alkaa! Ilmasto, luontokato, kestävä kehitys – Mitä kestävyyskasvatus ja kestävyysosaaminen on ja miten niitä kannattaa lähestyä koulussa? Tämän kysymyksen äärellä keskustelevat Helena Suomela, Essi Aarnio-Linnanvuori, Karri Kolehmainen ja Noora Sallinen.
Päästöjä aiheuttavat energia, liikenne ja ruoka - Mitä niistä pitäisi kouluissa…
Mikä on kestävyyden iso kuva ja mitä siitä pitäisi koulussa tietää ja opettaa? Aiheesta OPH:n Helena Suomelan kanssa keskustelemassa professori Lassi Linnanen. Opettaja Leena Jämsén kertoo koulupuutarhatoiminnasta.
Voiko kuluttamisen vähentäminen tehdä elämästä parempaa?
Suomalaisten kulutus ole kestävällä tasolla, mutta miten ylikulutuksesta voisi päästä eroon? Helena Suomelan vieraana keskustelemassa Lotta Toivonen. Lisäksi kuullaan Sara Ojajärven ääniviesti.
Ympäristötunteet riesana ja voimavarana
Viime vuosina on keskusteltu paljon ilmasto- tai ympäristöahdistuksesta, mutta kestävyysasiat voivat aiheuttaa myös iloa ja innostusta. OPH:n Helena Suomelan vieraana keskustelemassa tutkija, Panu Pihkala.
Mitä tekemistä arvoilla ja fanituksella on kestävän elämäntavan kanssa?
Erilainen ihailu ja fanitus kuuluu varsinkin nuorten elämänvaiheisiin, mutta mitä väliä sillä on, millaisia asioita ihailemme? Mitä se, ketä fanitamme, kertoo yhteiskunnastamme ja kulttuuristamme? Tässä jaksossa puhutaan ihailusta ja arvoista muutosvoimana. Helena Suomelan vieraana keskustelemassa professori Arto O. Salonen.
Kestävyyskasvatusta ulkona – mitä tiedämme luontosuhteesta ja luonnon terveysva…
Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että luonnolla on myönteinen vaikutus terveyteemme ja hyvinvointiimme. Luonnossa olo myös parantaa oppimista! OPH:n Helena Suomelan vieraana keskustelemassa Luken tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen.
Miten systeemistä ajattelua voi hyödyntää opetuksessa?
Systeeminen ajattelu on kestävän tulevaisuuden rakentamisen ja ekososiaalisen sivistyksen avaintaito, mutta miten sitä kannattaa lähestyä opetuksessa? Entä millaisiin harhoihin kestävyysajattelussa usein törmätään? OPH:n Helena Suomelan vieraana professori Ilari Sääksjärvi.
Näin bongaat viherpesua ja arvioit kestävyysväittämiä
Kestävyyskauden viimeisessä jaksossa pureudutaan julkiseen keskusteluun, politiikkaan ja vaikuttamiseen. OPH:n Helena Suomelan vieraana Ympäristöministeriön erityisasiantuntija, ilmastopaneelin pääsihteeri Heta-Elena Heiskanen.
Teemana digiosaaminen
Miten lapsen osallisuutta voidaan edistää varhaiskasvatuksen digiympäristöissä?
Podcastissa keskustelemassa varhaiskasvatuksen opettaja Hanna Manner, varhaiskasvatuksen asiantuntija Satu Nerg-Öhman sekä opetusneuvos Heidi Sairanen Opetushallituksesta. Jakson juontaa Päivi Leppänen.
Mitä oppilaan hyvä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on?
Digiosaaminen kuuluu jokaiselle oppilaalle. Miten digosaamista voidaan edistää kunnissa ja kouluissa? Jaksossa keskustelemassa Jarno Bruun ja Päivi Leppänen.
Tytöt ja teknologian aloille hakeutuminen
Miksi tyttöjä hakeutuu vähän teknologian aloille? Miten opettaja voi ylläpitää kaikkien oppilaiden uskoa omiin kykyihinsä teknologian parissa? Aiheesta keskustelevat Johanna Naukkarinen, Eija Leinonen ja Kaisa Orajärvi.
Oppimisen taidot korostuvat digioppimisessa – tuloksia ja tukea tutkimuksesta
Miten tuetaan itsesäätelyä ja strategista oppimista digitaalisissa ympäristöissä? Aiheesta keskustelemassa Jonna Malmberg ja Heikki Kontturi. Jakson juontaa Päivi Leppänen.
Oppilaan digiosaaminen esiin!
Luokanopettajat Antti Mettänen ja Lassi Niskanen rohkaisevat opettajia kokeilemaan ja heittäytymään digimaailmoihin yhdessä oppilaiden kanssa.
Intohimona oppiminen: Jaksot 1-8
Jakso 8/Avsnitt 8 - Ledarskap, förtroende och skolutveckling
Vilka är byggstenarna som gör att en skola fungerar bra och som gör att barnen och de unga får en utbildning av god kvalitet? Hur skapar man förtroende och kvalitet i utbildningen? Den senaste tidens exceptionella arrangemang i utbildningen har gett oss nya kunskaper och insikter i styrkorna och utmaningarna i utbildningsuppdraget. Utbildningsstyrelsens direktör Kurt Torsell och Kommunförbundets specialsakkunnig Mari Sjöström diskuterar tillsammans med undervisningsrådet Maj-Len Engelholm.
Jakso 7 - Muuttaako korona-aika koulua?
Miten toimitaan, jos koulussa joudutaan karanteeniin? Millaiset asiat tukevat opettajien ja rehtoreiden jaksamista? Entäpä millaista koulua lapset tulevaisuudessa käyvät? Näihin kysymyksiin vastauksia etsivät Pia Kola-Torvisen kanssa Ilkka Laasonen, Marja-Kristiina Lerkkanen ja Olli-Pekka Heinonen.
Jakso 6
Miten vanhempien rooli lapsen oppimisen tukena on muuttunut viime vuosina? Miten koulut voisivat kannustaa vanhempia lähtemään mukaan koulun toimintaan ja tuoda koulun pedagogiikkaa näkyväksi vanhemmille? Pia Kola-Torvisen kanssa kodin ja koulun yhteistyöstä keskustelemassa Ulla Siimes ja Marjo Rissanen. Jakso on nauhoitettu alkukeväästä ennen kuin koululaiset siirtyivät etäopetukseen.
Jakso 5
Voisiko kokeileva kehittäminen olla uudenlainen tapa tehdä koulutyötä? Millaisia oppeja kokeiluohjelmista on saatu? Kokeiluista Pia Kola-Torvisen kanssa keskustelemassa Valpuri Kurppa Kokeilukeskuksesta, Suvi Koivumäki ja Pirkko-Liisa Aatola Nokian kaupungilta.
Jakso 4
Oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Podcastimme neljännessä jaksossa keskustellaan siitä, toteutuuko tuki koko maassa yhteisin periaattein, ja miten se varmistetaan? Pia Kola-Torvisen kanssa studiossa Anne Salovesi ja Jaakko Salo.
Jakso 3
Miten luottamusta rakennetaan koulutusuudistuksissa? Entäpä millaisen punninnan edessä kunnat ovat, kun lapsimäärät vähenevät? Pia Kola-Torvisen kanssa aiheesta keskustelemassa Mari Sjöström ja Leena Nissilä.
Jakso 2
Toisessa jaksossa keskustellaan siitä, millaista on johtaa koulua vuonna 2020. Koulun ja oppimisen johtamisesta sekä johtamisen merkityksestä hyvinvoinnin edistäjänä Pia Kola-Torvisen kanssa keskustelee rehtori Vesa Äyräs.
Jakso 1
Ensimmäisen jakson aiheena on Tasa-arvoinen peruskoulu – mikä sitä haastaa? Keskustelemassa Pia Kola-Torvinen, Olli-Pekka Heinonen ja Jouni Välijärvi
Ajankohtaista
Uutinen
Opetushallituksen asiakaskysely 2024: palveluiden asiantuntemus saa kiitosta, tiedon löydettävyyteen toivotaan parannustaTiedote
Move! 2024: Lasten fyysisen toimintakyvyn myönteinen kehitys jatkunutUutinen
Älä käy työhön yksin – oppimisen tuen uudistusta tehdään yhdessäUutinen
Miten voidaan edistää lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia? – Cygnaeus-palkinnolla 2024 etsitään uusia ideoita