Hakuaikaa on jatkettu. Haku päättyy 21.3.2024 klo 16.15.
Haun kuvaus
Koulun kerhotoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain (628/1998) 47 §:ssä ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014-asiakirjassa määriteltyä perusopetuksen yhteydessä oppilaille järjestettävää kerhotoimintaa. Koulun kerhotoiminta on osa maksutonta perusopetusta ja sitä toteutetaan oppituntien ulkopuolella osana oppilaan koulupäivän kokonaisuutta.
Koulun kerhotoiminta rakentaa ja rikastuttaa osaltaan koulun toimintakulttuuria opetussuunnitelman linjausten suuntaisesti vahvistaen yhteisöllisyyttä ja oppilaiden kiinnittymistä kouluun.
Monipuolisella kerhotoiminnalla mahdollistetaan koulussa opittujen tietojen ja taitojen soveltamista ja syventämistä sekä vahvistetaan laaja-alaista osaamista. Koulun kerhoihin osallistuminen mahdollistaa oppilaille kokemuspiirin laajentamista. Kerhotoiminta tuottaa oppilaille onnistumisen kokemuksia sekä tukee opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista.
Kerhotoiminnan järjestämisen periaatteet kirjataan paikalliseen opetussuunnitelmaan ja koulun vuosittaiseen lukuvuosisuunnitelmaan. Kerhotoiminnan järjestämis- ja toteuttamistapoja kehitetään, ja oppimisympäristöä muokataan harrastuneisuutta tukevaksi.
Erityisavustuksen tarkoituksena on monipuolisen ja laadukkaan koulujen kerhotoiminnan tukeminen. Rahoitus on tarkoitettu pääsääntöisesti vuosiluokille 3.–9.
Säädösperusta
- Valtionavustuslaki (688/2001).
Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009).
Haun tavoitteet
- kerhotoiminta mahdollistaa oppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja osallistumista toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen
- kerhotoiminta tukee oppilaiden psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia
- kerhotoiminta vahvistaa osaltaan oppilaiden laaja-alaista osaamista
- kerhotoiminta antaa mahdollisuuksia luovaan toimintaan
- kerhotoimintaa suunnataan alueille, joissa on tarjolla vähän harrastetoimintaa lapsille ja nuorille
- kerhotoimintaa järjestetään siten, että mahdollisimman monella oppilaalla on mahdollisuus osallistua